ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Rectoren hopen op schooljaar zonder maatregelen: "Aan de slag met de achterstanden" | NH Gooi
  • Thema Het weer
  • Zaterdag 21 augustus 2021 om 09:43 | bijgewerkt: om 09:45 uur
  • Mark Arents

In de komende week starten alle scholen in onze provincie geleidelijk weer op. Na anderhalf jaar geploeter met afstandsonderwijs en de anderhalvemeter is er nog een handje maatregelen over binnen de schoolmuren. NH Nieuws sprak met meerdere schooldirecteuren om erachter te komen waar het aankomend schooljaar om draait.

NH Nieuws

"Het wordt denk ik wel even wennen", opent Robert van der Sijde rector van het Commenius College in Hilversum. "We zijn voor de zomer wel weer volledig open gegaan, maar een volle school met in de pauze weer drukte, dat is denk ik wel even wennen voor de meeste leerlingen." 

Samen met zijn collega's Jan Adels van het Willem de Zwijger College en Tanja de Ruijter van het Huizermaat trekt Van der Sijde dezelfde conclusie: "Tijd om de achterstand in te halen." Al is die achterstand wat lastiger te definiëren. "De verschillen tussen leerlingen zijn gewoon heel groot. Sommigen deden het prima met thuisonderwijs, maar anderen echt niet. We moeten een manier vinden om die verschillen dus weer te verkleinen", aldus Van der Sijde.

Nieuwe subsidie

Om doelbewust met die achterstanden bezig te zijn, krijgen alle scholen de komende jaren extra geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In totaal gaat het om een bedrag van 246 miljoen, verdeeld over basis- en middelbare scholen die aanspraak doen op de subsidie. Alle drie de scholen uit 't Gooi hebben extra financiering ontvangen, maar zetten het verschillend in.

De grootste verandering vindt plaats op het Commenius College. Daar sluiten leerlingen komend schooljaar iedere dag af met 'flexlessen'. "Je hebt bijvoorbeeld altijd drie uur in de week wiskunde, maar daarbovenop kun je aan het eind van de dag extra wiskunde kiezen. Als je wil kun je dus 12 uur wiskunde in de week volgen." Daarnaast begint iedere dag met een halfuur voor de mentor om naar eigen keuze de hele klas of individuele leerlingen te spreken. 

"We moeten extra letten op leerlingen die niet meteen meekomen"
Jan adels - rector willem de zwijger college

Op het Willem de Zwijger College gaan ze werken met een 'banduur': "Vier dagen per week krijgen leerlingen een extra uur waarin wordt gewerkt aan het wegwerken van achterstanden", vertelt rector Jan Adels. Daarin gaat het niet alleen om kennis, maar ook om achterstanden in de persoonlijke ontwikkeling. "Denk aan extra mentoraat, maar ook aan kunstvakken."

Want juist de achterstand op persoonlijk gebied is volgens de rectoren het belangrijkst. "Bij ons hoort het mentoraat echt bij onze school", vertelt Tanja de Ruijter van Scholengemeenschap Huizermaat. "Dat gaan we nu dan ook extra inzetten, elke klas heeft al twee mentoren en we zullen nog meer onderwijs op maat aanbieden."

Zorgen

"Ik maak me best zorgen over sommige leerlingen", vertelt Adels tot slot. "Juist nu we weer op een normale manier met elkaar gaan werken, moeten we extra letten op de leerlingen die niet meteen meekomen."

Een jaar zonder nieuwe maatregelen zou daar volgens de rectoren zeker aan bijdragen. "Gewoon een rustig schooljaar waarin we in ons eigen ritme aan de slag kunnen gaan. Met weer open podia, excursies, elkaar echt weer goed ontmoeten", aldus De Ruijter. "Ik kijk echt uit naar een volle school, volle aula, toneelvoorstellingen, laat de leerlingen maar komen", besluit Van der Sijde.

Kennismaken?

Wil je radio, tv of podcasts maken, techniek leren of je marketingskills inzetten? Meld je aan en we nemen persoonlijk contact met je op voor een kennismaking!

Bekijk vacatures

  Beelden uit 't Gooi

Meer beelden

Jouw foto hier? Mail naar beelden@nhgooi.nl!

  Nu op NH Gooi Radio

Daarna:
  • Kick Down | Vandaag om 20:00.
  • Gezelligheid op je woensdag met Juan, Nico en Lotte!
  • Muziek & Informatie | Vandaag om 22:00.
  • Non-stop muziekmix en regionieuws
Net gemist?

Scherp de Zeis

Gisteren om 21:00.

Terugluisteren