Laren wil zo snel mogelijk meer openbare laadpalen plaatsen in de gemeente, voor bewoners met een elektrisch voertuig die ze niet op hun eigen terrein kunnen opladen.
Dit wil de gemeente realiseren in samenwerking met MRA-e. Dit bedrijf organiseert de gezamenlijke aanbesteding voor de plaatsing en het beheer. Denkend vanuit het klimaatakkoord wil de gemeente snelle stappen maken. Het streven is namelijk dat alle nieuw verkochten auto's in 2030 elektrisch zijn. Laren wil hier klaar voor zijn.
De plek waar de laadpalen komen kan op twee manieren worden bepaald. Een elektrisch rijder die niet op zijn eigen terrein kan laden kan een verzoek indienen, maar moet wel aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo moet de aanvrager bijvoorbeeld afhankelijk zijn van parkeren op straat, moet minimaal 18 per week in de gemeente wonen en/of werken en mag er geen laadpaal op 200 à 300 meter afstand zijn, mits ze vaak bezet zijn.
Een tweede manier waarop de locatie bepaald kan worden is door middel van data. Als daaruit blijkt dat op een bepaalde locatie bestaande laadpalen erg vaak gebruikt worden kunnen er extra laadpalen bijgezet worden.
De tekst gaat door onder de kaart.
Op dit moment zijn er 23 openbare laadpalen in het Brinkdorp, waarvan 11 in voorbereiding. In 2030 moeten dat er volgens de prognoses van MRA-e 128 worden.
Kosten
De kosten die MRA-e maakt bij aanbestedingen worden momenteel volledig gedekt door subsidies van de provincie Noord-Holland en het Rijk. Wel verwacht Laren dat incidentele kosten de hoek om kunnen kijken, zoals wanneer een laadpaal verplaats moet worden bij werkzaamheden of als er extra betegeling moet worden aangebracht bij het plaatsen van zo'n paal. Concrete bedragen worden niet genoemd.
Ook zegt de gemeente rekening te houden met aspecten als openbaar groen en boomwortels, bekabeling en ruimte rondom het parkeervak met betrekking tot omwonenden.