Het begon als een hobbyproject, maar nu is Chris Rijff er full time mee bezig: een zelfontworpen vliegtuig bouwen. Het is duurzaam, hybride, amfibisch, grotendeels van hout en kan zeven tot acht personen dragen. Dit project is niet onopgemerkt gebleven, want vanuit het buitenland is er interesse.
Verborgen tussen de bedrijven van duurzame broedplaats Vonk in de Wijk in Hilversum staat de loods van Chris. Hierin bouwt de 58-jarige al jarenlang aan zijn zogenoemde SEAplane. "In het vliegtuig hier zit 3600 uur bouwtijd. De tijd besteedt aan berekeningen en alles vóór de bouw is niet bij de houden. Er zit ontzettend veel tijd en geld in, allemaal uit de achterzak."
"Ik ben eigenlijk begonnen als jochie van een jaar of zes, zeven. Toen bouwde ik mijn eerste vliegtuigje, ook een watervliegtuig trouwens. Waar dat vandaan kwam weet ik niet, maar het greep mij", legt hij uit. Van een vliegopleiding is het nooit gekomen, maar de fascinatie bleef. "In de jaren negentig begon ik een zelfstudie naar watervliegtuigen in Noord-Amerika. Ik dacht dat ik die wel kon verbeteren. Het resultaat staat nu achter mij."
Project krijgt vleugels
Het project begint de komende tijd zowel letterlijk als figuurlijk vleugels te krijgen. Vrijdag vertrekt het vliegtuig naar Duitsland, maar wel via een aanlegger. Daar gaat een bedrijf het design van het model van Chris officieel vaststellen. "Van daaruit gaat het doorontwikkeld worden naar een gecertificeerd vliegtuig."
Ook werkt Chris inmiddels samen met verschillende partijen om te kijken of er buiten Nederland ook interesse is in het vliegtuig. En dat is er zeker. Eén van de landen waar er interesse is voor het werk van Chris is Schotland. "Schotland is groot en ruig, maar heeft wel vervoer nodig over de lange afstand. Er zijn veel eilanden en meren. Een voordeel is ook dat je in Schotland met watervliegtuigen overal mag opereren."
"Er is niet binnen achttien maanden rendement, dan moet je in de aardappelen gaan zitten"
Maar ook in het Caribisch gebied wordt er gekeken of Chris' vliegtuig er kan landen. Eén van de partijen die hem daarbij helpt is de stichting Future Islands, een kennisplatform die ze ondersteunt met het landen in dit gebied. "Zo'n vliegtuig laten vliegen tussen eilanden die niet heel ver van elkaar liggen is een mooi alternatief. Je hebt daar eilanden waar je over en weer kan vliegen, maar wel tegen behoorlijke prijzen", vertelt André Hagendijk. "En daarbij is het mooi om niet teveel gebruik te hoeven maken van fossiele brandstof en bij te dragen aan de CO2-reductie."
Lange adem
Wel is gebleken dat het een project van de lange adem is. Maar daar heeft Chris vrede mee. "Er is niet binnen achttien maanden rendement, dan moet je in de aardappelen gaan zitten. Dan heb je het over vijf, zes, zeven jaar door ontwikkeltijd. Maar investeerders snappen dat gelukkig wel." En als alles meezit moet over vijf jaar het model van Chris in de lucht hangen.
Lees ook
-
Marileen zet zich in voor haar buurt, dichtbij blijkt heel belangrijk in een crisis
Zondag 25 oktober 2020 om 07:00 -
Hilversum krijgt dorp van tiny houses: "We hopen een vonkje over te brengen"
Maandag 24 februari 2020 om 06:00