Je kunt het je nu niet meer anders voorstellen, maar van het oosten naar het westen van Hilversum komen was tot zo'n 86 jaar geleden een hele klus. De reden: de spoorlijn dwars door het dorp. De Beatrixtunnel loste dat destijds voorgoed op, zo blijkt uit historische beelden van Hilversum 600 en Beeld en Geluid.
De spoorlijn die vanaf 1873 door Hilversum was aangelegd, bracht het dorp grote economische groei, maar tegelijkertijd was het direct een splitsing in het dorp. De tunnel moest dat oplossen.
De tunnel was al in 1925 was ontworpen door de bekende architect Dudok, maar er was aanvankelijk niet voldoende geld voor de bouw. Pas in 1936 was de benodigde 422.000 gulden bij elkaar om te beginnen met de bouw. Uiteindelijk werd de tunnel vernoemd naar de toen net geboren Prinses Beatrix.
Alleen in de oorlogsjaren mocht de tunnel niet de Prinses Beatrixtunnel worden genoemd. Het gebruik van de namen van het Koninklijk Huis was verboden in die jaren. De onderdoorgang werd gewoon 'tunnel' genoemd. Tegenwoordig hebben we het ook niet meer over de 'Prinses Beatrixtunnel', maar kortweg Beatrixtunnel.
Tekst gaat verder onder kader
Hilversum 600 jaar
Voor de viering van 600 jaar Hilversum dook Beeld & Geluid de archieven in op zoek naar bijzondere beelden over de Mediastad. Het komende jaar, elke maandag om de twee weken, laat NH Gooi online en op televisie deze bijzondere beelden zien.
Zo zijn er beelden van de opening van de Beatrixtunnel in 1938, maar ook beelden van de bevrijding, het jubilerende radioprogramma Kleutertje Luister en de start van de Wisseloord Studio’s. De geschiedenis van Hilversum is tot het einde van het feestjaar 2024 gratis te bekijken in de lounge van Beeld & Geluid.
De tunnel is geen plek waar we lang stil staan. Tenslotte is hij gebouwd voor snelverkeer, maar toch zijn er een aantal bijzondere details te vinden. Op een bronzen plaquette aan de buitenkant staat bijvoorbeeld het wapen van Beatrix. Op een andere staat '1873 door snelverkeer gescheiden, 1938 voor 't snelverkeer vereenigd'.
De tunnel doet natuurlijk ook denken aan die regelmatige overstromingen. Al in het eerste jaar na de opening stond tunnel de drie keer onder water na een flinke hoosbui. Nog altijd is de afwatering van de oude tunnel niet optimaal, na een flinke regenbui is Hilversum weer gescheiden.