Het is Moederdag. Tegenwoordig vliegen de reclames voor parfum, bloemen en chocola je om de oren. Maar hoe zag Moederdag er vijftig jaar geleden uit en is deze dag echt zo commercieel geworden? NH ging de straat op om dat aan de oudere generatie te vragen.
In de Hilversumse straten stuiten onze verslaggevers al snel op praatgrage ouderen. Over hun herinneringen aan Moederdag schudden ze het ene na het andere verhaal uit de mouwen. "Vroeger was het totaal anders dan nu, het was toen een beetje meer persoonlijk. De kinderen maakten gewoon op school een voorwerp, zoals een brievenopener of iets uitgeprikt met zo'n prikpennetje", vertelt een oudere man.
"Het is nu erg commercieel, dus wij doen er niet meer aan", zegt een vrouw die met haar kleinkinderen op pad is. "Vroeger was je close met elkaar en nu gaat het om winkelen", vervolgt een andere man in de winkelstraat.
Knutselen
De ouderen vertellen dus vooral dat er vroeger meer geknutseld werd en dat het echt om de gezelligheid ging. "Het was een sobere tijd, maar ook een liefdevolle tijd." Tegenwoordig gaat het om winkelen en is het een commercieel feestje geworden, vertelt het oudere winkelpubliek.
Op straat komen we ook een moeder tegen met haar twee jonge dochters. Een van haar dochters wil alvast een tipje van de sluier geven: "We hebben allemaal leuke dingetjes op school gemaakt en die verstoppen we op onze kamer, zondag moet mama ze gaan zoeken."
Bekijk hier onder de video.
Tip ons!
💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!
📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.
Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.
Op de hoogte blijven?
🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.