ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Fragment gemist | NH Gooi

Fragment gemist

Zaagmans in de Avond

← Toon alles Programmainfo

  • Voorzitter stichting Stikstofclaim.nl over de impact van het stikstofbeleid op de agrarische sector

    Zaagmans in de Avond

    In de komende uitzending komt het begrip pasmelder voorbij. Maar wie zijn dat eigenlijk en wat houdt de regeling in? Boeren en andere bedrijven die stikstof uitstoten, moesten een vergunning aanvragen op basis van hun emissie. Die vergunning was bedoeld om te bepalen hoeveel stikstof zij mochten uitstoten.De vergunningen waren gekoppeld aan de opgave van de overheid om minder stikstof uit te stoten.
    Boeren konden hun uitstoot beperken door bijvoorbeeld minder mest uit te stoten of dierenwelzijn te verbeteren. De regeling was vooral van toepassing op bestaande bedrijfsactiviteiten. Maar ook bedrijven die uitbreidingsplannen hadden, konden profiteren van de regeling.

    De PAS-regeling (Programma Aanpak Stikstof) was een regeling die door de overheid werd opgezet om stikstofemissies te verminderen en tegelijkertijd te zorgen voor economische draagkracht voor de landbouwsector. 
    Het doel van de regeling was om stikstofdepositie te verminderen in natuurgebieden die gevoelig zijn voor stikstof, zoals bossen en heidevelden. Tegelijkertijd werd geprobeerd de economische activiteiten van landbouw- en andere stikstofuitstotende bedrijven niet onterecht te verstoren. 

    Door een uitspraak van de Raad van State werd de regeling in 2019 stopgezet omdat de regeling niet voldoende garantie bood voor het beschermen van natuurgebieden. Er moest dus nieuw beleid worden ontwikkeld. 
    De Stikstofwet en Provinciale plannen waaronder het Provinciaal Plan Landelijk Gebied moeten sindsdien in een goede balans tussen uitstootreductie en het verduurzamen van de agrarische sector voorzien. Maar daarover zitten boeren en overheid niet op een lijn. U hoort de heer Vogelaar,  voorzitter van de stichting Stikstofclaim.nl

  • Johan Vollenbroek (Mobilisation of ENVIRONEMENT) over hoe stikstof invloed heeft op de natuur

    Zaagmans in de Avond

    De Habitatrichtlijn (officieel de Richtlijn 92/43/EEG van de Europese Unie) is een belangrijk instrument van het Europese natuurbeleid dat in 1992 werd aangenomen. Het heeft als doel de bescherming van natuur in de Europese Unie door middel van het behoud van natuurgebieden, habitattypen en bedreigde diersoorten. Dit moet bijdragen aan het behoud van de biodiversiteit in Europa, en wordt gezien als een van de belangrijkste onderdelen van de EU-natuurwetgeving.

    De Nederlandse natuurwetgeving ligt in het verlengde van de wetten die in Brussel voor de Europese Unie gelden. Hoewel iedere lidstaat de ruimte heeft om wetten naar de omstandigheden in hun eigen land aan te passen, moeten zij wel bijdragen aan de afspraken die in de Unie zijn gemaakt. H1 Landen moeten handelen volgens richtlijnen of wetten die in gezamenlijkheid zijn opgesteld. Een van die richtlijnen is de zogenaamde Habitat richtlijn uit 1992, is dus een belangrijk instrument om het behoud van natuurgebieden, biodiversiteit en bedreigde diersoorten te regelen.

    De Habitatrichtlijn verplicht EU-lidstaten om een netwerk van beschermde natuurgebieden aan te wijzen, genaamd Natura 2000. Dit netwerk bestaat uit Speciale Beschermingszones (SBZ) voor vogels (volgens de Vogelrichtlijn) en Speciale Beschermingszones voor Habitattypen en Soorten. Door het opzetten van het Natura 2000-netwerk, wordt het beschermen van bedreigde soorten, en het reguleren van menselijke activiteiten die negatieve effecten kunnen hebben op de natuur mogelijk. Het belangrijkste van de  richtlijn is ervoor te zorgen dat de natuur in alle Europese lidstaten beschermd en hersteld wordt op zowel de korte als lange termijn.

  • Noor van Scherpenzeel verteld over haar podcast: Hilversum, het dorp van toen

    Zaagmans in de Avond

    Hoeveel weten we nu eigenlijk over de geschiedenis van het Gooi? Niet heel veel is meestal het antwoord, daar gaan verandering in brengen. Vandaag in de studio is hier Noor van Scherpenzeel, een jonge podcast maker die samen met historicus Pieter Hogeraad de geschiedenis van de grootste stad van het Gooi is ingedoken. In haar podcast “Hilversum, het dorp van toen” nemen Noor en Pieter je mee door de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van de mediastad.

  • Burgemeester Niek Meijer over de komende jaarwisseling

    Zaagmans in de Avond

    De donkere dagen voor de Kerst en Jaarwisseling komen weer op ons af.  Hoe bereidt Huizen zich voor op de Jaarwisseling? Zijn de problemen rond de Kostmand opgelost? Zaagmans sprak met burgemeester Niek Meijer over de voorzorgsmaatregelen.

  • Paul Voorn van de SP Hilversum over het klemmend parkeerbeleid.

    Zaagmans in de Avond

    Paul Voorn van de SP Hilversum verteld over het klemmend parkeerbeleid.

  • Parkeerbeleid Hilversum op de korrel

    Zaagmans in de Avond

    De introductie van betaald parkeren in Hilversum doet veel stof opwaaien. Bewoners in meerdere wijken hebben zo hun bedenkingen. Zij vragen zich af welk probleem hiermee nu eigenlijk wordt opgelost.

    Een aantal bewoners hebben zich verenigd in stopbetaaldparkerenhilversum.nl.

  • Vliegtuigoverlast in het Gooi

    Zaagmans in de Avond

    Geluidsoverlast, CO2-uitstoot en fijnstof: vliegen heeft ook voor het Gooi nadelige gevolgen. Het Schiphol-dossier is ingewikkeld en vaak ondoorzichtig. Feit is dat met name Muiden en Muiderberg, maar ook andere plaatsen, in toenemende mate overlast melden. De vraag is of de regio een rol heeft in dit verhaal en hoe dit dan hoorbaar wordt bij de uiteindelijke beslissers. En: is er zicht op verbeteringen in de toekomst?

    Wij praten hierover met de Klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren en de gemeente Gooise Meren, die samen proberen het Gooi een stem te geven.

  • Aantal jonge ondernemers stijgt hard

    Zaagmans in de Avond

    Het aantal jonge ondernemers groeit hard. Wat motiveert jongeren om in zulke getale voor zichzelf te beginnen? De tijden van een bijbaantje voor een schraal loontje lijken te verdwijnen. Hoe ziet deze stijging er eigenlijk uit? Daan spreekt met Jessica van El van de KvK en Tom Harder van Harder Motoren overdeze trend.