Letterlijk tussen de bedrijven door sporten. Het Arenapark heeft straks niet alleen meer kantoorruimte, maar moet tevens het sportieve hart zijn van Hilversum. Buiten hardlopen, skaten en fietsen en in nieuwe panden is er plek voor zwemmen, atletiek en outdoorsports. Het bedrijventerrein als sportieve trekpleister. "Er ontstaat een mooie sportdynamiek", meent wethouder Arno Scheepers.
Van origine is het huidige bedrijventerrein al het Hilversumse sporthart. Het is natuurlijk niet voor niets dat het naastgelegen station uit 1874 Hilversum Sportpark heet. Een naam die sinds 1965 gebruikt wordt.
Want op dit stukje Hilversum ligt al veel sporthistorie. Denk aan 1928. Tijdens de Olympische Spelen van Amsterdam was Hilversum de thuishaven van onder meer het paardrijden. Sowieso is de inmiddels verdwenen drafbaan decennialang de best bezochte van het land geweest. Daarnaast is op dit terrein betaald voetbal gespeeld in Hilversum en niet te vergeten is dit al sinds 1927 de thuishaven van de Gooise Atletiek Club.
Meer dan een bedrijventerrein
Al jaren is de gemeente samen met de bewoners van het Arenapark, scholen, sportclubs en omwonenden bezig bezig om het Arenapark verder te ontwikkelen. De wil is om er meer van te maken dan sec een bedrijventerrein. Het Arenapark 2.0 moet een plek zijn waar werken, wonen, leren en recreëren samenkomen.
Al twee keer moest de gemeente terug naar de tekentafel. Omwonenden maar ook de politiek, hadden onder meer moeite met de hoogte van enkele gebouwen. In eerdere plannen waren er panden ingetekend van 50 tot 60 meter hoog. Horizonvervuiling was de term die gebruikt werd door de omwonenden voor deze on-Hilversumse hoogbouw. Daarnaast zouden er ineens zo'n 1.100 woningen moeten komen in plaats van de eerder bedachte 100. Al met al was er veel verzet tegen het voorstel.
Nu Hilversum een nieuwe coalitie zonder D66 heeft, is door Hart voor Hilversum, VVD, GroenLinks en het CDA afgesproken dat het allemaal een tandje minder moet. In poging nummer drie, waarin het uitgangspunt een sportieve buurt is, is ruimte voor 850 á 900 woningen, 70.000 vierkante meter aan bedrijfsruimte, 6.000 vierkante meter voor winkels en horeca, een internationale school en de hoogste gebouwen zijn nog maar maximaal 35 meter hoog.
Urban runningtrack
Sport is de rode draad van het nieuwe Arenapark, zo verklaart Scheepers. De openbare ruimte moet dan ook uitnodigen om te gaan bewegen. Inmiddels is een nieuw skatepark aangelegd. Een pumptrack / BMX-baan behoort tot de plannen, net zoals een hardloopparcours dat de wethouder omdoopt tot een 'urban runningtrack'. Een rondje dat goed verlicht wordt, zodat sportievelingen ook in de avonduren goed kunnen rennen.
En dan valt er indoor ook nog genoeg te sporten. Op het Arenapark komen twee nieuwe gebouwen. In één daarvan kunnen Hilversummers diverse actiesporten doen, waaronder skispringen of BMX'en.
Multifunctioneel sportgebouw
Dan komt er een multifunctioneel sportgebouw. Hierin moeten het Evert Kroon-zwembad, zes nieuwe gymzalen voor de scholen en een indoor atletiekhal komen. Volgens Scheepers studeert Hilversum nog hard op deze variant waarin al deze sportfaciliteiten moeten samenkomen. De huidige Dudok Arena moet tegen de vlakte. De sportzalen gaan naar het nieuwe gebouw.
"Het valt mooi op z’n plek", constateert Scheepers. "We hebben hier de Olympisch historie. Nike zit hier al, net zoals de GAC en die krijgen echt een toffe atletiekbaan met Olympische dimensies. En zo ontstaat er een mooie sportdynamiek", zegt hij opgewekt over het plan waar Hilversummers nog op kunnen reageren en waar de gemeenteraad nog een klap op moet geven.
'Fundamenteel' ander idee voor station Sportpark
Belangrijk onderdeel van de plannen voor het Arenapark is de verplaatsing van station Hilversum Sportpark. Hilversum wil de perrons recht tegenover elkaar hebben. Nu liggen de platforms schuin tegenover elkaar, waardoor veel voetgangers de Soestdijkerstraatweg over moeten steken. Dat leidt nog weleens tot gevaarlijke situaties.
Om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen, is hulp nodig van de spoorse partijen. Volgens Scheepers zagen de NS en ProRail verplaatsing van het perron eerst niet zitten, maar zijn ze inmiddels bereid om 'planologisch mee te denken'.
In het nieuwe plan voor het Arenapark zit volgens de wethouder een grote fundamentele verandering. Als het station inderdaad verplaatst wordt dan komt er geen voetgangersbrug (passarelle) meer. Er moet een brede onderdoorgang van zo'n 40 á 45 meter komen onder Hilversum Sportpark. Dit college vindt dit een veel betere en mooiere verbinding tussen het Laapersveld en het Arenapark. "Dit moet de entree worden van het gebied."
Lees ook
-
Einde woning- en kantorennood?: Hoge gebouwen op Arenapark Hilversum
Woensdag 15 december 2021 om 13:26 -
Metamorfoseplannen Arenapark kosten Hilversum al meer dan een miljoen
Donderdag 14 april 2022 om 15:22 -
Hilversumse atletiekbaan eindelijk opgeknapt: "Er moet echt wat aan gebeuren"
Donderdag 23 december 2021 om 13:43