Het bouwen van woningen in Hilversum moet een stuk makkelijker gaan nu de gemeente de parkeernormen verlaagt. Te vaak was de strenge eis een struikelblok voor ontwikkelende partijen. Na jarenlang met lede ogen geconstateerd te hebben dat bouwprojecten niet door konden gaan, gooit Hilversum het parkeerroer om. Dat is goed nieuws voor projectontwikkelaars en woningcorporaties, zo stelt wethouder Bart Heller.
Net zoals in de rest van het land kampt ook Hilversum met een chronisch gebrek aan woningen. De woningnood is enorm, zo merkt de wethouder op. In de afgelopen jaren heeft hij te vaak gezien dat woningbouwplannen stuk liepen op het aantal verplicht te realiseren parkeerplaatsen bij een bouwproject.
Heller zegt dat de parkeernorm eigenlijk bij alle ruimtelijke plannen een issue is. Parkeerplaatsen op eigen terrein realiseren, is lastig. Zeker omdat de ruimte in Hilversum om huizen te kunnen bouwen beperkt is. Bijna altijd moeten er woningen komen op een locatie waar al huizen of panden staan. Bij het zogeheten verdichten of inbreiden is de parkeereis daarom vaak een dealbreaker.
Showstopper
Het probleem is sowieso dat de parkeerplekken een flinke kostenpost is voor de ontwikkelende partij. Helemaal als er ondergrondse parkeerplaatsen komen. Dat is haast onbetaalbaar. "We zien dat binnen de gemeentegrenzen de ruimte voor die parkeerplaatsen er niet is. Dan is het een showstopper", legt Heller uit.
Dus was het de hoogste tijd voor het college van burgemeester en wethouders de parkeernormen eens goed tegen het licht te houden. Dat is drie jaar geleden al eens gebeurd. Toen heeft Hilversum besloten de parkeernorm te verlagen rondom de drie stations, waar de gemeente zelf veel woningbouwplannen heeft. De 2023-regels gelden voor heel Hilversum en voor nieuwe plannen. Hoeveel nieuwe woningen dit nu gaat opleveren, is voor Heller een vraagteken.
Lees ook
-
Hilversum verlaagt parkeernorm: minder parkeerplaatsen om woningbouw mogelijk te maken
Dinsdag 01 december 2020 om 17:14
Heller is ervan overtuigd dat corporaties en ontwikkelaars heel tevreden zullen zijn met de versoepeling van de regels. Dat gaat zeker verschil maken zowel bij grote projecten als het stationsgebied als bij kleinere ontwikkelingen zoals in het centrum, de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Havenstraat.
Hierdoor moet wonen boven winkels, waar ze in Hilversum al zo'n kwart eeuw over praten, echt makkelijker worden. Dat geldt ook voor het ombouwen van een winkel naar een woning, waar op de Havenstraat bijvoorbeeld al concrete ideeën voor zijn. Doordat de norm naar beneden wordt geschroefd, moeten deze gewenste ontwikkelingen veel vlotter gaan.
Ruim 16.000 euro
Daar komt nog eens bij dat ontwikkelaars en woningcorporaties bij kleine ontwikkelingen binnen de buitenring ook de portemonnee kunnen trekken en de parkeernorm kunnen afkopen. Per parkeerplaats kost dat 16.674,25 euro. Dit geld komt terecht in het mobiliteitsfonds; het gemeentelijke potje waar Hilversum de mobiliteit in brede zin mee verbetert.
Een belangrijke voorwaarde is wel dat de nieuwe parkeernormen niet mogen zorgen voor meer parkeerdruk in straten en wijken. Hilversum denkt dat te kunnen ondervangen door te eisen dat ontwikkelaars en corporaties parkeerplaatsen moeten realiseren op eigen terrein. "Het parkeren mag niet op de openbare ruimte worden afgewenteld. We willen niet het paard van Troje binnenhalen", aldus Heller.
Dichtslibben
Het kan bij een ontwikkeling ook heel goed zijn dat de nieuwe bewoners niet hoeven te rekenen op een parkeervergunning op straat of een bezoekersregeling. Hilversum wil sowieso het autogebruik temperen, voordat het wegennet in het dorp echt dichtslibt. Daarom stimuleert de gemeente in het beleid ook veel meer het gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit, zoals elektrische deelauto's en -scooters.
Het college is bezig met nieuw parkeerbeleid met daarin onder meer het voorstel om betaald of vergunningsparkeren in te voeren in de hele binnenring. Daar moet de gemeenteraad nog voor deze zomer een klap op geven. De nieuwe parkeernormen zijn naar voren gehaald, juist omdat de roep om nieuwe woningen zo groot is. Volgende maand leggen B&W de Nota Parkeernormen 2023, zoals het stuk officieel heet, voor aan de commissie. Zij komt dan met een advies aan het college.
Lees ook
-
Woningbouwplannen vast door parkeernorm: deelauto's oplossing, maar Gooise gemeenten werken niet mee
Maandag 16 mei 2022 om 16:02 -
Hilversum gaat rol van te aanwezige auto terugdringen: "Gaat wel wat veranderen"
Donderdag 15 december 2022 om 16:05 -
'Slimme' verkeerslichten moeten verkeer door Hilversum beter laten doorstromen
Woensdag 08 september 2021 om 14:34