ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Burgemeester grijpt niet in, brandweer verplicht met langzamere wagen naar reanimaties | NH Gooi

Burgemeester grijpt niet in, brandweer verplicht met langzamere wagen naar reanimaties

  • Afgelopen woensdag om 06:34 | bijgewerkt: afgelopen donderdag om 08:53 uur
  • Lisa Dekker

De vrijwillige brandweer in Loosdrecht is gefrustreerd omdat ze bij reanimatiemeldingen geen gebruik mogen maken van kleine, snelle busjes. De Veiligheidsregio eist dat ze met grotere en tragere brandweerwagens rijden, omdat dit professioneler zou overkomen. De brandweerlieden hoopten dat de burgemeester zou ingrijpen, maar hij liet vandaag weten geen actie te zullen ondernemen.

NH Nieuws

Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de brandweerpost Loosdrecht liggen al jaren in de clinch over welke brandweerauto's gebruikt mogen worden bij reanimatiemeldingen. Hun standpunten staan lijnrecht tegenover elkaar en de verhoudingen staan inmiddels op scherp, erkent nu ook burgemeester Mark Verheijen van de gemeente Wijdemeren.

Wat is er aan de hand?

Sinds 2019 rukken brandweervrijwilligers in Loosdrecht uit bij reanimaties. Volgens het beleid van de veiligheidsregio moeten zij daarbij de zogeheten tankautospuit gebruiken, waarvoor vier brandweerlieden nodig zijn. De brandweervrijwilligers in Loosdrecht vinden echter dat dit veel kostbare tijd vergt. Daarom gebruiken zij al enige tijd een kleiner brandweerbusje, waarvoor minder vrijwilligers nodig zijn.

Daarnaast is opkomsttijd met het kleinere busje veel korter dan met de veel grotere tankautospuit. Eigen data van de brandweerpost Loosdrecht laat een verschil zien van ruim 2 minuten. "In Loosdrecht zitten we in een uithoek van de regio. Juist hier kunnen wij een verschil maken door vrijwel altijd als eerste bij een reanimatie te zijn", zegt brandweerman Rutger van ’t Klooster.

Toch wil de veiligheidsregio dat de brandweerpost blijft uitrukken met de langzamere tankautospuit. Volgens hen oogt dit veiliger, professioneler en straalt het eenheid uit met de rest van de regio. Dit standpunt blijkt uit stukken die in handen zijn van NH. De veiligheidsregio zelf wil niet inhoudelijk reageren.

In Loosdrecht zitten we in een uithoek van de regio. Juist hier kunnen wij een verschil maken door vrijwel altijd als eerste bij een reanimatie te zijn
Brandweerman Rutger van ’t Klooster
Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties
Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties|NH Media

En dus voerde burgemeester Verheijen de afgelopen tijd gesprekken met zowel de directie van de veiligheidsregio als de brandweervrijwilligers in Loosdrecht. "Ik ben mij ervan bewust dat dit gevoelig ligt en dat een aantal brandweervrijwilligers de vastgestelde werkwijze en de keuzes die daaraan ten grondslag liggen niet steunt", schrijft de burgemeester in antwoorden op vragen van een aantal lokale politieke partijen. 

Zij wilden onder meer weten waarom de brandweerkorpsen niet zelf mogen beslissen met welk voertuig zij uitrukken bij reanimaties. Volgens de partijen hebben de lokale korpsen bewezen dat zij sneller zijn met een kleiner voertuig.

De 'langzamere' tankautospuit die de brandweerpost in Loosdrecht moet inzetten bij reanimaties
De 'langzamere' tankautospuit die de brandweerpost in Loosdrecht moet inzetten bij reanimaties|NH Media

De burgemeester laat weten dat de keuze voor de grotere bus is gemaakt op regionaal niveau. Op dit moment kan hij dan ook weinig doen voor ‘zijn’ brandweerpost in Loosdrecht. De burgemeester belooft de aankomende tijd in gesprek te blijven met de brandweervrijwilligers en de veiligheidsregio. Tot die tijd kunnen de brandweervrijwilligers zich volgens hem altijd aanmelden bij een burgerhulpinitiatief om op die manier eerste hulp te bieden bij een reanimatie.