ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Buitengewone begeleiding: dit doet Larense school om 'lastige' leerlingen aan boord te houden | NH Gooi

Buitengewone begeleiding: dit doet Larense school om 'lastige' leerlingen aan boord te houden

  • Maandag 18 november om 06:30
  • Ingmar Meijer

De Larense middelbare school College De Brink heeft sinds kort een speciale klas voor leerlingen die vanwege hun gedrag van school gestuurd dreigen te worden. Door middel van intensieve, persoonlijke begeleiding moeten de jongeren weer op het juiste 'schoolpad' komen. "We gaan hier heel ver in, zelfs te ver", zegt medewerker Daan Kuperus.

College de Brink
College de Brink|NH Media

Het fenomeen van een reboundklas, zoals de speciale klas wordt genoemd, is volgens Daan niet nieuw in de onderwijswereld, maar vaak is het een externe partij die de begeleiding van de leerlingen op zich neemt. Bij College De Brink doen ze nu dit zelf. Vorig jaar was er een proef en nu is dit project dan daadwerkelijk gestart.

Zware ADHD

Deze klas is bedoeld voor leerlingen die het in de eigen groep niet meer redden, omdat hun gedrag ze in de weg zit. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn: van zware ADHD en disciplinegebrek tot aan het met zichzelf in de knoop zitten of ervaringen van huiselijk geweld.  

Vooralsnog is deze speciale klas er voor de eerste- en tweedejaars leerlingen van de Larense middelbare school. De reboundklas komt iedere dag van 8.45 tot 14.00 uur samen in een eigen lokaal met een vergadertafel, koffie, thee en water. De begeleiding is behoorlijk intensief, zo meldt Daan. Er wordt vooral veel gepraat, maar ook veel geluisterd naar elkaar. De meeste leerlingen voelen zich vaak onbegrepen.  

Lelijke vicieuze cirkel

"Als je zoveel keer de les bent uitgestuurd doordat je een heel heftige vorm van ADHD hebt dan volgt een schorsing. Dat kan een lelijke vicieuze cirkel worden. Ik probeer ze tools bij te brengen om een terugkeer mogelijk te maken", zegt Daan. "Dit is absoluut geen straf. Dit is echt een zorgmaatregel. Dit gaat om de vraag: Wat heeft de leerling nodig om het wél goed te doen?", is zijn toevoeging. 

Hoewel het een individueel traject is van maximaal drie maanden trekt de groep veel met elkaar op. Ze werken aan hun sociale vaardigheden, aan het in toom houden van de emoties, doen mindfulness-spelletjes en sporten met elkaar. Zo hebben ze bijvoorbeeld al met elkaar gebokst.  

"Eigenlijk is de reboundklas een stapje te ver voor wat wij kunnen."
Daan Kuperus

En soms gaat die begeleiding wel heel ver, zoals naar het huis gaan van een leerling die op school had moeten zijn. Dat is maar een enkele keer gebeurd, maar het geeft wel aan dat ze bij De Brink een flinke extra stap willen zetten voor hun leerlingen die anders niet meer naar school kunnen en mogen. "Ik wil heel graag helpen, want die persoon hoort gewoon bij ons op school", aldus de begeleider.

De Brink heeft meerdere vangnetten voor hun leerlingen. De reboundklas is wel verreweg de meest intensieve van alle. Goede zorg leveren is kenmerkend voor de Larense middelbare school, zo geeft Daan aan. 

Groot zorgteam

"Wij doen heel veel om onze leerlingen binnenboord te houden. Daar gaan we ver in, zelfs te ver. Eigenlijk is de reboundklas een stapje te ver voor wat wij kunnen. Ergens houdt onze kennis en kunde op. We zijn een reguliere middelbare school, al hebben wij een groot zorgteam. Wij doen dit omdat we merken dat de leerlingen dit nodig hebben", is de uitleg.

De naweeën van de coronaperiode spelen hierin een grote rol. Op school zien ze steeds vaker een bepaald gedrag en bepaalde ontwikkelingen die om aansturing vragen. "Probeer bijvoorbeeld maar eens een fatsoenlijk gesprek te voeren. Alles gaat via appjes of social media. Maar laat ze maar eens in een gecontroleerde discussie standpunten verdedigen. Dat kunnen ze bijna niet meer."