Omdat er in Huizen wordt gewerkt aan een snelle busverbinding, komt er een nieuwe brug en een fietspad door een park. Hoewel er al een fietsroute was, vindt de gemeente deze nieuwe route korter en veiliger. Ondanks het verlies van groen, gaat het fietspad straks volgens de gemeente juist meer 'groenbeleving' bieden.
Vanwege de komst van de snelle busverbinding in Huizen, ook wel de HOV genoemd, is het ook nodig een directe fietsverbinding aan te leggen tussen de wijk Stad en Lande en de Regentesse en daarmee de HOV-halte. Deze nieuwe route loopt dwars door het park langs de Huizermaatweg en 't Merk. En hoewel er al een fietspad en -tunneltje ligt, vindt de gemeente deze oplossing veiliger.
Brug en tunnel
Vorige week zijn twee nieuwe bruggen geplaatst bij het park aan de Huizermaatweg. Een brug, die naar een fietstunneltje leidt, was aan vervanging toe. De ander is gloednieuw en is onderdeel van de nieuwe route naar de HOV-halte, de Regentesse en de Oostermeent. Een deel van het groen is gesloopt tijdens de werkzaamheden, maar de gemeente belooft dat er nieuwe beplanting komt. Dat moet 'een kwalitatieve impuls geven aan de oost-west as van Huizen'.
Wie nu kijkt bij de werkzaamheden ziet dat eigenlijk alles is platgereden en een groot gat in de groene wal rondom het park zit. Toch zegt Huizen dat er bij de aanleg 'rekening wordt gehouden met de belangen van de natuur en de impact op kwetsbare soorten.'
Tekst loopt door onder de foto.
Het fietspad door een parkachtige omgeving moet de groenbeleving van de fietser ten goede komen, is de gedachte bij de gemeente. Daarnaast zou de nieuwe route een stuk veiliger zijn. Het tunneltje dat nu in verbinding met de overkant staat, zou 'niet door iedere gebruiker en in alle omstandigheden als sociaal veilig worden ervaren'.
Minder fietsoversteken
De nieuwe verbinding is wel wat korter. Maar in plaats van onderdoor moeten fietsers nu een druk kruispunt richting Bovenmaatweg oversteken. En daar is het in de spitsuren al behoorlijk druk. Maar het kruispunt is gereguleerd door stoplichten en dus veilig genoeg, aldus de gemeente.
De gedachte is ook dat het knooppunt groot genoeg is om alle toegenomen drukte door fietsverkeer aan te kunnen. Opmerkelijk is dat Huizen stelt dat fietsers minder vaak hoeven over te steken, terwijl er dus juist een oversteek bij komt. De gemeente zegt daarover dat 'in algemene zin het aantal fietsoversteken verminderd is'.
Lees ook
-
Weer verdwijnt groen in Huizen voor aanleg snelle buslijn: raad gaat akkoord
Woensdag 21 februari om 07:00