Huizen betaalt te veel voor de aanleg van de snelle busverbinding, blijkt uit een onderzoek van Aveco de Bondt in opdracht van de gemeente. Aannemer BAM rekent volgens het rapport veel te hoge kosten. Het project opnieuw aanbesteden zou miljoenen kunnen besparen, maar de gemeenteraad heeft inmiddels groen licht gegeven voor de hogere kosten. Wethouder Roland Boom beweert dat de prijzen 'marktconform' zijn, terwijl zijn eigen stukken het tegendeel aantonen.
De conclusie van wethouder Boom dat er niets mis is met de prijzen is opvallend, omdat juist uit zijn eigen stukken blijkt dat Huizen flink te veel betaalt.
De te hoge rekening is de zoveelste 'hobbel' in een project dat toch al niet vlekkeloos verloopt. De aanleg van de snelle busverbinding heeft de gemeente al flink wat hoofdbrekens bezorgd. Een jaar geleden stapte de projectmanager al op, wegens onvrede over de koers van de gemeente. Later lag de aanleg een jaar lang stil, omdat de aannemer stelde het project niet meer te kunnen uitvoeren volgens de oorspronkelijke prijsopgave. Dat kwam door de gestegen prijzen in de bouw.
Na 'constructieve gesprekken' tussen de aannemer en de gemeente is dit jaar besloten het werk weer op te pakken. Vanaf deze maand wordt er weer gewerkt.
"Ik kan u niet beloven dat er niet nog een bonnetje komt"
De aanleg van de busbaan is ondertussen een flinke kostenpost voor de gemeente. Al met al kost het een slordige 11,5 miljoen euro. Daarvan neemt de provincie een groot gedeelte voor haar rekening, maar onder aan de streep blijft er voor Huizen nog zo'n 6 miljoen euro staan. Voorlopig dan, want wethouder Boom 'kan niet beloven dat er niet nog een bonnetje komt', zei hij afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering.
Veel te duur
Een nieuwe rekening ligt er nog niet, maar heeft er alle schijn van dat Huizen wél flink goedkoper uit had kunnen zijn. Het onderzoeksbureau stelt dat zo'n beetje alle offertes van aannemer BAM niet 'marktconform' zijn. Met andere woorden: de aannemer rekent flink meer dan gebruikelijk is.
Zonder al te technisch te worden: de aannemer rekent bijvoorbeeld veel te hoge eenheidsprijzen, maar eigenlijk zijn over de hele linie de prijzen te hoog. Zo wordt er bijvoorbeeld veel te veel geld gerekend voor asfalt en dat is niet het enige.
De aannemer gaat bij alle prijzen uit van 'worst case scenario's' en heeft ook nog eens een post 'onvoorziene kosten' van vijf procent bepaald. Dat is volgens de onderzoekers niet nodig. Daarnaast lijkt de aannemer ook op eigen prijzen een extra verhoging te hebben doorgevoerd.
Significant schelen
Als Huizen de conclusies van het rapport wel had opgevolgd, had het flink wat geld kunnen besparen. Volgens de onderzoekers zou een nieuwe aanbesteding en een nieuwe aannemer 'significant schelen in de kosten' en hadden de kosten onder de tien miljoen euro kunnen blijven.
Daar stellen de onderzoekers wel tegenover dat een nieuwe aanbesteding tijd zou kosten en dat is onwenselijk. Wel stelt men dat de partijen er samen financieel uit zouden moeten komen. Oftewel: de gemeente moet met de aannemer om tafel om de prijs van het project omlaag te krijgen.
Wethouder Roland Boom kreeg afgelopen donderdag vragen over het prijskaartje voor de snelle busverbinding, maar hield vol dat de prijzen 'tot de laatste stoeprand en stoeptegel uitgeknepen' waren. Zijn eigen stukken zeggen wat anders. Tekst gaat door onder de video.
Daar lijkt niets mee gedaan. Het advies lijkt in de wind geslagen, niet gezien of gehoord door de gemeenteraad.
Wethouder Roland Boom (VVD) reageerde zelfs wat getergd op vragen van een raadslid over de uit de hand gelopen kosten. "Het onderzoek heeft uitgewezen dat alles marktconform is", betoogde hij. De wethouder verwees daarbij naar het onderzoek dat als openbaar vergaderstuk aan de raadsvergadering was toegevoegd.
Het onderzoek geeft echter heel wat anders aan, waardoor Boom de gemeenteraad op z'n minst verkeerd heeft voorgelicht.
Gemeenteraad greep niet in
De gemeenteraad lijkt niet door te hebben dat het rapport een hele andere conclusie trekt dan de wethouder de raadsleden voorhoudt. Er kwamen namelijk geen kritische vragen over het onderzoek en de cijfers.
En dat terwijl de conclusie dat Huizen veel te veel betaalt en aanbevelingen daarover, vrij eenvoudig op te zoeken zijn. Datzelfde geldt voor het rekensommetje van de mogelijke miljoenenbesparing.
Zowel de gemeente Huizen als aannemer BAM zijn telefonisch en per mail om een uitvoerige reactie gevraagd, maar hebben niet gereageerd.