Het is nog steeds onduidelijk wanneer de zuilen van de Mediamile daadwerkelijk verdwijnen. De gemeente Hilversum laat weten dat ze nog steeds toestemming moeten krijgen van netbeheerder Liander om vier zuilen van het weinig succesvolle project af te sluiten en op te ruimen. Ook Liander zegt het verwijderen nog op zich zal laten wachten.
Afgelopen zomer werd bekend dat de Mediamile verwijderd zou worden. De route, bestaande uit vier oplichtende zuilen met een kastje en gele bakstenen, had als doel bezoekers van station Hilversum naar het Mediapark te trekken. Dit bleek echter weinig succesvol, getuige de tegenvallende bezoekersaantallen.
Lees ook
-
Veelbesproken Hilversumse Mediamile verdwijnt definitief van straat
Donderdag 06 juli 2023 om 11:15
Maar na de zomer stonden de uitgelichte zuilen er nog steeds. De gemeente liet weten dat ze moesten wachten op toestemming van netbeheerder Liander om de zuilen te verwijderen. Dit zou nog maanden duren. Maar maanden later staan de zuilen er nog steeds. Vanuit het raadhuis klinkt nu dat de toestemming nog steeds niet binnen is en dat het onduidelijk is wanneer die er gaat komen. Tot dat moment zitten de zuilen condens te vangen
Liander
Liander laat weten dat ze met de gemeente in gesprek zijn over het verwijderen van de zuilen van de Mediamile. Van de vier zuilen zijn er drie aangesloten op hun netwerk. De vierde, tegenover Museum Beeld en Geluid, is aangesloten op het netwerk van het museum zelf. Daar gaat Liander dus niet over.
De netbeheerder laat ook weten dat het verwijderen nog wel even op zich zal laten wachten. Dat heeft te maken met het personeelstekort waar Liander mee te maken heeft, de complexe techniek achter de zuilen en het feit dat afkoppelen invloed heeft op de rest van het netwerk. Dat alles samen zorgt ervoor dat Liander ook nog niet durft te zeggen wanneer de zuilen verwijderd worden.
Weinig succes
Met veel tamtam werd begin 2018 de Mediamile geopend. Het was een ambitieus project van toenmalig mediawethouder Wimar Jaeger. De route liep van het station Hilversum naar Beeld en Geluid en werd aangegeven met gele stenen in het trottoir.
Onderweg kwamen de bezoekers vier zuilen tegen die via een QR-code uitleg gaven over de mediageschiedenis van Hilversum. Deze route moest duizenden bezoekers naar Hilversum en het Mediapark trekken, zo was het idee. Hiervoor is flink in de buidel getast, het project kostte minstens 250.000 euro.
Maar al snel zwol de kritiek op de interactieve route aan. De informatie die werd gegeven via de QR-codes was oubollig, het sprak de jongere bezoekers niet aan en de gehoopte bezoekersaantallen werden nooit gehaald. De zuilen waren regelmatig het doelwit van vandalen en de onderhoudskosten waren veel te hoog. Kers op de taart was toen de route op nationale tv werd behandeld in het satirische consumentenprogramma Kanniewaarzijn.
Geen verrassing
De beslissing van de huidige politiek om de route te schrappen kwam dus niet zomaar uit de lucht vallen. Vorig jaar liet de VVD hun wens voor het schrappen van de route al opnemen in hun verkiezingsprogramma. Met de liberalen in het huidige college kwam dit standpunt uiteindelijk in het coalitieakkoord.
Wanneer de vier zuilen precies verwijderd gaan worden, is dus nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de kosten voor het verwijderen rond de 17.000 euro liggen.