ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Hartstichting waarschuwt: 'Regelgeving zoals in Wijdemeren mag niet leiden tot vertraging bij reanimaties' | NH Gooi

Hartstichting waarschuwt: 'Regelgeving zoals in Wijdemeren mag niet leiden tot vertraging bij reanimaties'

  • Afgelopen vrijdag om 10:00 | bijgewerkt: om 17:11 uur
  • Lisa Dekker

Snelheid bij reanimaties is van levensbelang, laat de Hartstichting weten naar aanleiding van eerdere berichtgeving van NH over een discussie in Wijdemeren. Brandweervrijwilligers in Loosdrecht moeten van de Veiligheidsregio uitrukken met een langzame wagen bij reanimaties, terwijl een sneller alternatief voor de deur moet blijven staan. 

brandweer oefenen reanimatie pop
Brandweerlieden oefenen met reanimatie op een pop|ANP Foto

Als binnen zes minuten na een hartstilstand niet gestart wordt met reanimeren beschadigt het brein. Na elke minuut die verstrijkt, neemt de overlevingskans van een slachtoffer met tien procent af. Hoe sneller een reanimatie dus wordt opgestart, hoe groter de kans op overleving, aldus de Hartstichting.

Bij een reanimatie telt dus elke seconde, maar brandweervrijwilligers in Loosdrecht moeten een sneller voertuig van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek juist laten staan. Zij worden verplicht om met een langzame wagen uit te rukken. Dat scheelt volgens eigen data van de brandweerpost in Loosdrecht gemiddeld twee cruciale minuten.

Regionaal beleid

Elke veiligheidsregio in Nederland mag hun eigen beleid bepalen voor het rijden op reanimaties. Zo mogen brandweerkorpsen in de regio Utrecht zelf kiezen met welk voertuig zij uitrukken. Daar ziet de Veiligheidsregio Utrecht dat veel vrijwillige brandweerposten gebruikmaken van het snellere busje, laat een woordvoerder weten aan NH.

In de regio Gooi en Vechtstreek moeten brandweerlieden dus verplicht uitrukken met de langzamere tankautospuit. Tot onvrede van brandweervrijwilligers in Loosdrecht.

Volgens de Hartstichting moet er in elke situatie voor de snelste behandeling bij reanimaties worden gekozen. “Wij weten natuurlijk niet wat de redenen zijn voor dit beleid en kennen de situatie niet, maar we kunnen wel aangeven hoe belangrijk het is dat iemand zo snel mogelijk hulp krijgt”, laat een woordvoerder weten.

Tekst loopt door onder de foto.

Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties
Het 'snellere' busje dat de brandweerpost Loosdrecht graag wil inzetten bij reanimaties|NH Media

Dat de brandweer in Loosdrecht de snellere wagen voor de deur moet laten staan, zorgt voor een langere aanrijtijd van de brandweer bij het reanimeren. Terwijl snelheid van behandeling volgens de Hartstichting juist van levensbelang is.

“Elke vertraging heeft een negatieve impact op de gezondheid en het herstel van de patiënt. Het liefst ziet de Hartstichting dat er in elke situatie gekozen wordt voor de snelste behandeling, omdat hiermee de kwaliteit van leven beter wordt”, benadrukt de woordvoerder.

Normen en regels mogen er volgens de Hartstichting niet toe leiden dat aanrijtijden juist toenemen en het daarmee langer duurt voordat een patiënt wordt behandeld. Door af te wijken van het huidige beleid kunnen de brandweervrijwilligers in Loosdrecht juist het verschil maken.

Geen volledige dekking

In de gemeente Wijdemeren, waar Loosdrecht onder valt, is er geen volledige dekking van AED's en burgerhulpverleners. De Hartstichting pleit voor een landelijke dekking van honderd procent. Dat is er op dit moment niet, maar Nederland is volgens de organisatie wel op de goede weg. 

Wijdemeren is een landelijk en uitgestrekt gebied. Uit gegevens van de Hartstichting en HartslagNu is te zien dat er een aantal gebieden in de Wijdemeren zijn, waar geen AED’s of burgerhulpverleners in de buurt zijn.

De AED-dekking en het aantal burgerhulpverleners in de gemeente Wijdemeren
De AED-dekking en het aantal burgerhulpverleners in de gemeente Wijdemeren|Hartstichting / HartslagNu