ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Hilversum wil 'racebaan' nu echt veiliger maken | NH Gooi

Hilversum wil 'racebaan' nu echt veiliger maken

  • Vandaag om 16:51
  • Ingmar Meijer

Hilversum wil de Minckelersstraat flink gaan aanpakken. De 'racebaan' moet een stuk veiliger worden. Juist nu aan de slag gaan komt mooi uit, omdat de weg vanwege andere werkzaamheden toch al open moet. Omwonenden zijn er blij mee, als het al geplande werk maar geen vertraging oplevert.

Beatrixtunnel in Hilversum
Beatrixtunnel in Hilversum|NH Media

Over drie jaar moet de lange Minckelersstraat helemaal open. Dat gebeurt om nu eindelijk eens droge voeten te krijgen bij een flinke plensbui in het laagste gedeelte van Hilversum. De gemeente gaat een 1,2 kilometer lange rioolbuis aanleggen. De aanleg van deze 'gracht' van voormalig wethouder Arno Scheepers moet twee jaar later klaar zijn.

Gaspedaal intrappen

Vier raadsleden willen dit moment aangrijpen om deze verkeersader in Hilversum-Oost gelijk veiliger in te gaan richten, met vooral de focus op het deel van de Beatrixtunnel tot aan het kruispunt met de Jan van der Heijdenstraat. Automobilisten trappen als ze net de tunnel uitkomen nogal eens het gaspedaal in, de verschillende oversteekplaatsen zijn smal en onoverzichtelijk en een duidelijke verkeersstructuur ontbreekt.

Bij deze nieuwe inrichting moet de focus eerst liggen op de voetganger en fietser, de auto komt pas op de laatste plek. Dat beleid volgt de gemeente al langer.

Tekst loopt door. 

Wat de initiatiefnemers betreft, pakt Hilversum in ieder geval drie hardnekkige knelpunten aan op de Minckelersstraat. Dan gaat het om de oversteek bij de Professor Kochstraat, bij de Kleine Drift - Ehrlichtstraat en verderop waar auto's linksaf slaan om de Kleine Drift op te gaan.

Met bredere voet- en fietspaden, waar ook ruimte is voor de grotere fietsen van tegenwoordig, moet de weg overzichtelijker worden. Daarnaast pleiten de partijen voor veiligere en herkenbare oversteekplaatsen voor beide langzame verkeersdeelnemers.

Echt vaart minderen

Belangrijk is dat de automobilist echt vaart moet minderen als deze een van deze drie bovengenoemde plekken bereikt. Dat kan zijn door zebrapaden, verhogingen of zelfs een verkeerslicht of een kleine rotonde. 

En sowieso is het een goed idee om naar de maximumsnelheid te kijken, vinden ze. Zo speelt de vraag of de snelheid al naar 30 kilometer per uur moet. Daarbij moet het belang van een goede doorstroming niet uit het oog verloren worden. Duizenden verkeersdeelnemers gebruiken deze weg om van en naar het centrum te gaan zowel per auto als op de fiets. Dat is nog een hele uitdaging. 

Bewoners willen meepraten

Voor bewoners klinkt dit allemaal als muziek in de oren. Zij rammelen al sinds 2008 aan het gemeentelijke hek om de Minckelersstraat veiliger te maken. Vooralsnog heeft dat geen resultaat opgeleverd, zo gaven Greo Weimer en Patrick Weening gisteravond aan bij de politiek toen het initiatief van de politici voor het eerst op tafel kwam. Wat voor hen essentieel is dat zij mogen meepraten en -denken als de gemeente concreet met het voorstel aan de slag gaat.

De politiek zelf is ook enthousiast. De veiligheid van de Minckelersstraat is al heel lang een doorn in het oog. Goed dat daar nu aandacht voor is en dat er goede oplossingen voor komen, is de gedachte bij de fracties. 

Geld en tijd

De gemeente heeft niet heel veel geld voor een totale herinrichting. Andere straten, zoals de Havenstraat, zijn ook aan de beurt voor een opknapbeurt. Daar is ook budget voor nodig. Daarnaast gaat meer werk aan de Minckelersstraat waarschijnlijk ook betekenen dat het hele project langer gaat duren.

Door die waarschuwingen van wethouder Edwin Göbbels trapten diverse commissieleden op de rem. Weinigen voelen er veel voor om deze weg langer dicht te houden dan nodig is. Dat is een punt van aandacht.

Het plan gaat eerst verder uitgewerkt worden.