Voorbijrazende treinen bij gelijkvloerse kruisingen zijn gevaarlijk
Foto: NS
HILVERSUM - De verbreding van de spoorwegovergang bij de Soestdijkerstraatweg blijkt duurder dan eerst is geraamd en is daarom van de baan. Alternatieve oplossingen blijken goedkoper. Die worden nu onderzocht.
Al een aantal jaren zijn de gemeente en spoorbeheerder ProRail aan het onderzoeken hoe zij de veiligheid rond het spoor kunnen verbeteren. Die situatie ontstaat door de ligging van de perrons, het drukke verkeer over de overweg en de smalle voet- en fietspaden.
Daarom moesten de voet- en fietspaden breder worden gemaakt. "Inmiddels heeft ProRail dit ontwerptechnisch verder uitgewerkt en blijkt de bredere bevloering veel hogere kosten met zich mee te brengen dan eerder geraamd", meldt de gemeente.
Een traverse of langzaamverkeerstunneltje en het verplaatsen van het station zodat er een ongelijkvloerse situatie (in plaats van een overweg) ontstaat, zijn nieuwe voorstellen. "Wij hebben ProRail laten weten dat wij als gemeente graag betrokken worden bij het gesprek met het ministerie", zo schrijft het college van burgemeester en wethouders aan de raad.
Ook onderzoekt de gemeente of er verkeersingrepen kunnen worden gedaan in het gebied. In september praat de gemeenteraad hier verder over.
De gemeente is niet blij met de situatie. "Wij zijn als college teleurgesteld over deze fors hogere kostenraming van ProRail en over het late stadium waarin dit inzichtelijk is geworden. Voor ProRail en ons staat vast dat er op korte termijn maatregelen genomen moeten worden, die de verkeersveiligheid rondom station Sportpark (inclusief de overweg Soestdijkerstraatweg) verbeteren."