Docent kunstgeschiedenis Diane Kostman is op 4 december te gast in de bibliotheek van Eemnes
Artzuid
EEMNES - In de week dat een doek van de Mexicaanse schilder Frida Kahlo (1907-1954) een voor vrouwelijke kunstenaars recordbedrag opleverde van 47,3 miljoen euro, kondigt de bibliotheek in Eemnes een treffende lezing aan. Op 4 december staat docent kunstgeschiedenis Diane Kostman immers uitgebreid stil bij de moeizame doorbraak van vrouwen in de beeldende kunst.
Kostman vertelt in haar lezing over 19e eeuwse kunstenaresses als Rosa Bonheur, Berthe Morisot en Mary Cassatt, die volgens haar indrukwekkende carrières opbouwden ondanks de beperkte mogelijkheden van dit tijd.
Veel officiële kunstopleidingen waren tussen 1800 en 1900 niet toegankelijk voor vrouwen, aldus Kostman. De prestigieuze Parijse École des Beaux-Arts sloot vrouwelijke studenten bijvoorbeeld nog uit. Toch wisten volgens de docente kunstgeschiedenis steeds meer vrouwen het beroep van beeldend kunstenaar te kiezen.
In de schaduw van Rodin
Sommige kunstenaresses kregen pas veel later de erkenning die zij verdienden. Kostman noemt beeldhouwster Camille Claudel als voorbeeld. Claudel werkte bijna een leven lang in de schaduw van haar minnaar, de gevierde beeldhouwer Rodin. De lezing belicht zowel de kansen die vrouwelijke kunstenaars grepen als de moeilijkheden waar zij tegenaan liepen.
De lezing vindt plaats in de bibliotheek aan de Noordersingel 4 en duurt van 10.00 tot 12.00 uur. De toegang is gratis en vooraf aanmelden is volgens de organisatie niet nodig. Ook niet-leden van de bibliotheek kunnen de bijeenkomst bijwonen.