De omstreden uitbreiding van het betaald parkeren in Hilversum is niet meer tegen te houden. Voor een referendum is het veel te laat, tegen besluiten over belastingen is ook helemaal geen beroep mogelijk en daar komt nog bij dat de politiek geen enkele aanleiding ziet om het vorig jaar genomen besluit daadwerkelijk terug te draaien. Dat stelt Hilversum na vragen van NH.
Hilversum geeft aan dat er geen officiële referendumverzoeken zijn ingediend. Wel is het zo dat diverse Hilversummers in hun reactie naar de gemeente die wens hebben uitgesproken. Daarmee spreken zij de hoop uit dat het terugdraaien van dit besluit nog een reële optie is.
Maar die hoop is er simpelweg niet, zo blijkt uit de verklaring die uit het raadhuis komt. Het is namelijk zo dat de referendumregels zeggen dat een inleidend verzoek binnen zes weken na het genomen raadsbesluit moet zijn ingediend. Die termijn is al heel lang verstreken.
Belastingen
"Aangezien de raad vorig jaar juli via het parkeerbeleid heeft besloten tot de uitbreiding van het betaald parkeren is het niet mogelijk dit besluit nog voor een referendum aan te merken", laat de gemeente weten. "Daarnaast betreft het invoeren van het betaald parkeren een besluit over belastingen. Deze besluiten zijn uitgesloten van referenda", is de toevoeging.
Hoe zit het met de kosten van parkeervergunningen?
Nu Hilversum in fases het gereguleerd parkeren gaat uitbreiden, moeten meer en meer Hilversummers één of meerdere parkeervergunningen gaan aanvragen en betalen. Wat kost dat de inwoner eigenlijk en hoe zit het dan met hun visite straks?
Hilversum laat weten dat de eerste bewonersvergunning op jaarbasis 40 euro kost, de tweede 150 euro en de derde 225 euro. "De eerste vergunning geven we tegen een relatief laag tarief uit. Een doel uit de mobiliteitsvisie is dat men een bewustere keuze maakt in de wijze van verplaatsen. Een belangrijk aspect hierin is het tarief voor parkeervergunningen. Tegelijkertijd moet het voor mensen die afhankelijk zijn van een auto geen drempel zijn om die auto ook te kunnen rijden. Om die reden is het tarief voor de eerste bewonersvergunning extra laag gehouden", aldus de nadere uitleg.
Volgens de gemeente is het via de digitale bezoekersregeling mogelijk om korting te krijgen op het regulaire parkeertarief op straat. Het gaat om een korting van vijftig procent. "Het tarief wordt daarmee 1,45 euro per uur met een maximum van 3,50 euro per dag per kenteken. Via deze bezoekersregeling kunnen inwoners hun bezoek maximaal 120 uur per kwartaal aanmelden."
Vorige maand maakte de gemeente wereldkundig dat Hilversum vanaf juli echt gaat beginnen met het uitbreiden van het betaald parkeren. Daarmee kan de gemeente de wijken leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden, is de gedachte. Ook kunnen bewoners gewoon in de buurt van huis parkeren in plaats van oneindig rondjes rijden, zoals nu soms het geval is.
Al met al overviel die boodschap toch veel Hilversummers. Het was een donderslag bij heldere hemel, ook al is dit voornemen al bijna twee jaar bekend en heeft de raad dat vorig jaar vlak voor de zomer vastgelegd in het nieuwe parkeerbeleid.
Achterliggend idee
Sinds het nieuws heeft de gemeente tientallen reacties binnengekregen van bezorgde inwoners en bellen er iedere dag een handvol Hilversummers met vragen over de uitbreiding van het betaald parkeren. Volgens de gemeente komen er vooral vragen binnen over de technische werking van het systeem, het achterliggende idee van het nieuwe beleid en algemene klachten over de uitbreiding.
Naast maatschappelijk onvrede over het genomen besluit vragen veel Hilversummers zich ook af waarom zij niet betrokken zijn geweest bij het tot stand komen van het beleid. Er zou geen overleg zijn geweest. Dat is ook de strekking van de online-petitie Tegen uitbreiding van parkeervergunningen in Hilversum, die inmiddels bijna 2600 keer is ondertekend.
"Tegen de uitbreiding van betaald parkeren bleek geen grote weerstand"
Maar dat er geen inspraak is geweest, is volgens de gemeente een complete misvatting. Sterker nog: er waren juist legio mogelijkheden om de stem te laten horen tussen 2022 en 2023. Toen zijn er zo'n 35 bijeenkomsten geweest, vooral met bewoners in de verschillende wijken, waarin is gesproken over de maatregelen.
"Tijdens die bijeenkomsten is het ook gegaan over de invoering van betaald parkeren tot en met de buitenring. Meer dan vijfhonderd mensen hebben hierover gesproken en daarnaast is er een enquête verstuurd. Tegen de uitbreiding van betaald parkeren bleek geen grote weerstand. De uitbreiding van de parkeertijd van 21.00 uur tot middernacht hebben we zelfs expliciet toegevoegd op verzoek van inwoners van gebieden, waar nu al betaald parkeren is", aldus de reactie van de gemeente.
Boetekleed
Hilversummers hoeven niet te rekenen op enige coulance van de gemeente. Eerder dit jaar trokken de gemeenteraad en burgemeester en wethouders het boetekleed aan. Zij hadden de gevolgen van de nieuwe en veel hogere parkeertarieven in het centrum niet goed gecommuniceerd naar de inwoners. Dat excuus biedt geen opening voor het terugdraaien van het besluit.
Lees ook
-
Meer dan duizend Hilversummers tegen uitbreiding betaald parkeren: "Waarom geen overleg?"
Maandag 29 april om 11:05 -
Einde aan gratis parkeren in Hilversumse binnenring; raad kiest voor gereguleerd parkeren
Donderdag 20 juli 2023 om 18:00 -
Hilversum gaat rol van te aanwezige auto terugdringen: "Gaat wel wat veranderen"
Donderdag 15 december 2022 om 16:05