ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Toch onderzoek naar minder auto's op de drukste weg van Eemnes: "Verkeer is gedrag" | NH Gooi

Toch onderzoek naar minder auto's op de drukste weg van Eemnes: "Verkeer is gedrag"

  • Woensdag 17 juli om 15:21
  • Ingmar Meijer

Met bredere fietsstroken en her en der wegversmallingen moet de snelheid op de drukste weg in Eemnes naar beneden kunnen, zo meent de gemeente. Na meerdere opmerkingen van bewoners van de Laarderweg wil Eemnes nu toch gaan kijken op welke manier de straat minder aantrekkelijk wordt voor verkeer. Al is de vraag of maatregelen de oplossing biedt. "Verkeer is gedrag", was de disclaimer.

Bijeenkomst over herinrichting Laarderweg in Eemnes, verkeerskundige Mente Bonestroo, Huis van Eemnes
Verkeersdeskundige Menno Bonestroo (tweede van links) geeft tekst en uitleg over de voorstellen voor de Laarderweg. |NH Media

Met een aantal maatregelen denkt de gemeente de snelheid eruit te kunnen halen, wat moet leiden tot minder auto's over de Laarderweg. Het fiks verbreden van de rode fietsstroken is daar het beste voorbeeld van. Dat zorgt voor een visueel smallere rijbaan voor de auto's, met als psychologisch effect dat de autobestuurder minder hard gaat rijden. 

Een ander idee is het aanleggen van slingerremmers. Op drie locaties in de Laarderweg zouden die versprongen wegversmallingen, zoals bloembakken, dan kunnen komen. Alleen zal dat niet op alle plekken lukken, want de meeste bewoners hebben hun eigen oprit en die moet voor hen natuurlijk wel toegankelijk blijven.

Rotonde op de schop?

Verder verdwijnen in het gemeentelijke voorstel de huidige plateaus, 'punaises' en drempels, zijn er plannen voor middengeleiders, het verbeteren van de zichtbaarheid van zebrapaden en zou de rotonde Laarderweg, Zuider- en Noordersingel nog grondig op de schop kunnen. Voor dat laatste project is er alleen nog geen geld beschikbaar. 

Bewoners pleiten al langere tijd voor minder verkeer door hun straat. Toen de politiek vorig jaar het groot onderhoud besprak, én de vraag hoe deze weg veiliger kon, droegen de Eemnessers deze boodschap opnieuw uit. Op de Laarderweg mag je maar 30 kilometer per uur, maar is niet zo ingericht. Sterker nog; voor veel weggebruikers is dit de snelste en meest handige route naar bijvoorbeeld het winkelcentrum, het Huis van Eemnes en de sportvelden.

De cijfers

Uit de presentatie van Menno Bonestroo van Ontwerp en Verkeer blijkt dat per dag gemiddeld 6.236 motorvoertuigen over de Laarderweg rijden. Daarvan horen er 250 tot de categorie middelzwaar en zwaar verkeer. Dat zijn niet alleen vrachtwagens, maar ook de nodige landbouwvoertuigen. Eemnes telt dan ook de nodige boeren. De gemiddelde snelheid is 40 kilometer per. Dat is 10 kilometer harder dan zou moeten. En dan rijden er ook nog eens 726 fietsers rond op een gemiddelde werkdag en dat op een weg waar al het verkeer van rechts voorrang heeft. 

Eemnes wil geen ingrijpende en dure maatregelen nemen om het verkeer weg te houden van de Laarderweg. Dat heeft de gemeenteraad duidelijk laten weten. Dat de gemeente nu toch gaat kijken naar mogelijkheden komt voort uit een bewonersbijeenkomst van begin april. Hier hebben de omwonenden nogmaals een beroep gedaan op het gemeentebestuur om het aantal verkeersbewegingen terug te dringen. 

Utopie

Wat is mogelijk en wat is haalbaar? Die vragen zijn voorgelegd aan bureau Ontwerp en Verkeer. Afgelopen donderdag gaf Menno Bonestroo van dit bureau daar een presentatie over. Daarbij waarschuwde hij wel dat verkeer eigenlijk meer over gedrag gaat dan over het anders inrichten van een weg. "Het is een utopie om te denken dat al het verkeer niet harder meer dan 30 kilometer per uur gaat rijden", gaf hij de ongeveer zeventig aanwezigen in het Huis van Eemnes mee. 

Opvallend was dat hij voorstander is van het weghalen van de bestaande drempels en plateaus. Op veel 30-kilometerwegen liggen juist verkeersdrempels om de snelheid eruit te halen, maar dat gaat op de Laarderweg volgens de deskundige juist voor andere problemen zorgen. 

Scheuren

Zwaar verkeer zorgt met die drempel namelijk voor trillingen. Met de veelal oudere woningen aan de Laarderweg gaat dat scheuren opleveren en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Alle opties liggen nu op tafel. Als eerste mogen de Eemnessers zich uitlaten wat hun voorkeur heeft. Dat kunnen zij aangeven via een reactieformulier. Inwoners hebben tot en met 8 augustus de tijd om te reageren op de voorstellen. 

Daarna gaan de ambtenaren met al deze input aan de slag. Dat leidt tot een zogeheten inspraaknotitie, die in september aan bod komt bij burgemeester en wethouders. In november is het woord hierover aan de politiek. Als alles volgens schema verloopt, dan kan het groot onderhoud aan de Laarderweg, inclusief snelheidsremmende maatregelen, na de zomer van 2025 van start gaan.