Er wordt een pas op de plaats gemaakt met de werkzaamheden rondom station Naarden-Bussum. Dat laten de gemeente Gooise Meren, de NS en spoorbeheerder ProRail weten. Dat er wordt gewacht met een deel van de grote metamorfose van het stationsgebied heeft te maken met de gevolgen van de coronacrisis.
Er wordt al een paar jaar gewerkt aan het stationsgebied van Naarden en Bussum. Twee jaar geleden werd een groot deel van de sporen aan de achterkant van het station weggehaald. Veel van deze sporen waren al langer overbodig. Het voordeel ervan was dat ook enkele overwegen rondom het station veiliger konden worden gemaakt.
Het werk heeft achter het station een hoop ruimte opgeleverd. Het plan was om die ruimte een grote opknapbeurt te geven. Zo komt er onder meer een toegang aan de achterkant van het station. Daarnaast lagen er plannen om het stationsgebied een stuk groener te maken, met bijvoorbeeld meer plekken om te zitten, een groter parkeerterrein, meer plek om een fiets neer te zetten en een kiss-and-ridestrook.
Het werk aan het stationsgebouw zelf - naast renovatiewerkzaamheden dus ook het maken van een tweede entree - gaat ongestoord door, maar voor de plannen van het omliggende stationsgebied drukken de gemeente, NS en ProRail even op de pauzeknop.
Onzekere ontwikkelingen
Dat heeft vooral te maken met de onzekere gevolgen van de coronacrisis te komende tijd. Het gaat vooral om de onzekerheid over de prognoses voor de groei van het aantal reizigers de komende jaren, wat tenslotte de gebruikers van het gebied zijn. Daar komt bovenop dat er momenteel ook geen plannen op tafel liggen van bijvoorbeeld bedrijven die zich graag in het gebied willen vestigen, wat als aanjager voor het hele plan kan werken. "Er is te weinig concreet zicht op haalbare initiatieven op korte termijn. Wij hebben daarom besloten het gebiedsproces voor onbepaalde tijd op te schorten", laten burgemeester en wethouders weten.
Of en wanneer de plannen wel weer worden opgepakt, is nog onduidelijk. Gooise Meren kreeg vier jaar geleden een subsidie van 3,8 miljoen euro voor de plannen. Acht ton daarvan is al definitief toegewezen voor het maken van de tweede toegang. Op de rest van het bedrag kan de gemeente pas aanspraak maken als er daadwerkelijk zicht is op de uitvoering van de plannen.