De veelbesproken Hilversumse Kleine Spoorbomen – de spoorwegovergang aan de Schoolstraat en de Hoge Larenseweg – gaan veel later dicht voor autoverkeer dan gepland. Het plan was dat de spoorwegovergang volgend jaar op slot zou gaan, maar dat duurt zeker tot begin 2024, zo meldt de gemeente. De reden: drukte en personeelsgebrek bij spoorbeheerder ProRail.
Er wordt al vele jaren gesproken over het afsluiten van de bewuste spoorwegovergang. Vanwege het vele treinverkeer gaan de slagbomen meerdere keren per uur naar beneden, waardoor er geen auto's overheen kunnen en het verkeer vastloopt. Buurtbewoners hebben er veel last van. Daarnaast waren er zorgen over de verkeersveiligheid door de verkeersdrukte met auto's. Dat maakt de overweg onoverzichtelijk.
Na jaren van gesprekken met buurtbewoners werd een jaar geleden de knoop doorgehakt om de spoorwegovergang af te sluiten voor autoverkeer, maar dat blijkt dus allesbehalve snel te gaan lukken.
Lees ook
-
Hilversumse wethouder: "Sluiten spoorbomen enige oplossing"
Donderdag 13 februari 2020 om 07:09
De forse vertraging van de afsluiting van de Kleine Spoorbomen komt door problemen aan de kant van spoorbeheerder ProRail. Dat heeft veel drukke werkzaamheden gepland staan en slechts een beperkt aantal mensen dat deskundig genoeg is om de veiligheid de overweg verder te toetsen.
Daar komt nog eens bovenop dat de afsluiting van de spoorbomen voor de werkzaamheden – de zogeheten 'treinvrije periode – langere tijd van tevoren geregeld moet worden.
Tegenvaller
De gemeente Hilversum zegt overvallen te zijn door de onverwachte tegenvaller, maar geeft wel aan gewoon door te gaan met de plannen.
Eerder werd al tien miljoen euro uitgetrokken voor de afsluiting van de Kleine Spoorbomen. Dat geld gaat overigens niet alleen naar de afsluiting van de spoorwegovergang zelf, maar ook voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid van de aangrenzende wijk rondom de overweg.