ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Oplossing voor verkeersprobleem in Eemnes ligt buiten gemeente: "Soms moet je verder kijken" | NH Gooi

Oplossing voor verkeersprobleem in Eemnes ligt buiten gemeente: "Soms moet je verder kijken"

  • Donderdag 29 september 2022 om 16:24 | bijgewerkt: vrijdag 30 september 2022 om 14:30 uur
  • Ingmar Meijer

De oplossing voor minder verkeer op de Laarderweg en de Wakkerendijk van Eemnes ligt niet vlakbij, maar die is 'buiten het dorp' te vinden. De nieuwe afslag van de A27 en een ontsluitingsweg via de Zuidpolder naar de A1 gaan in de nabije toekomst zorgen voor minder auto's over deze twee wegen. Daar is wethouder Theo Reijn van overtuigd.

De afslag A27 bij Eemnes.
Regelmatig staan er lange rijen op de afslag A27 bij Eemnes|NH Nieuws

Eemnes is een groeigemeente. Zeker in de Zuidpolder zijn er de laatste jaren veel nieuwe huizen verrezen en er komt nog meer bij. Niet alleen op het huidige deel komen er nog tientallen nieuwe woningen bij, maar in de komende jaren is er op een ander stuk van de polder nog ruimte voor zo’n 500 nieuwe stulpjes.

Gele bouwhelm

Vorige week donderdag mocht Reijn de gele bouwhelm weer eens opdoen, omdat het weer tijd was voor de start van een nieuwbouwproject in de Zuidpolder. Op Het Plukveld verschijnen 39 woningen, waarvan het merendeel naar inwoners van Eemnes gaat. 

En dan zijn er ook nog projecten op bestaande locaties, zoals op de oude locatie van basisschool de Hink Stap Sprong (bijna 40 woningen) en de voormalige sporthal De Hilt (dik 50 woningen). Het aantal van 9.000 inwoners gaat relatief gezien behoorlijk groeien de komende periode. 

Knellen

De toename van het aantal inwoners is merk- en voelbaar. Het begint wat te knellen op het gebied van mobiliteit. Lange rijen auto’s aan het einde van de werkdag op bij de afslag op de A27 zijn regelmatig te zien. Soms is het in de ochtend ook lastig wegkomen en is het optrekken en stilstaan om uiteindelijk de A27 te bereiken. Daarnaast klagen bewoners van de Laarderweg en de Wakkerendijk al langer over de (toenemende) verkeersdrukte op de voor Eemnes belangrijke wegen. Zij eisen actie van de gemeente. 

“Soms moet je verder kijken”, zegt de wethouder tegen NH Nieuws. Daarmee bedoelt hij dat de oplossing van een probleem niet altijd op de plek of daar vlakbij in de buurt zelf gevonden moet worden. “Als ik hier druk dan kan ik het best daar pas voelen”, meldt Reijn terwijl hij illustratief één vinger in zijn nek drukt en wijst naar zijn buik. 

Bredere afslag

Eén van de oplossingen buiten het dorp staat al in de steigers. De nieuwe en vooral bredere afslag van de A27 gaat er volgens Reijn geheid voor zorgen dat er veel minder verkeer kiest voor de afrit Baarn / Eemnes. "Automobilisten kiezen zo direct echt voor die nieuwe afrit en gaan er niet meer eerder af op de A1 om via de Wakkerendijk te gaan", klinkt Reijn vol overtuiging. 

Met een slag op de arm zegt de wethouder dat dit zo’n 10 tot 15 procent minder auto’s betekent op beide wegen. Volgend jaar moet deze klus, die hoort bij de aanleg van de HOV-haltes, al geklaard zijn. 

"Die nieuwe weg door de Zuidpolder moet geen rechte weg worden zoals de Wakkerendijk"
wethouder theo reijn

Op de langere termijn is een tweede ontsluiting nodig. Het idee is om Eemnes ook via de Zuidpolder naar de A1 te laten gaan. Via de Eikenlaan kunnen de auto’s dan via een rotonde bij Baarn, die al in 2023 of 2024 gerealiseerd moet zijn, de snelweg pakken. De weg door de Zuidpolder, die uitkomt bij die nieuwe rotonde, zou er in 2030 kunnen zijn. Daarmee wordt opnieuw de nodige auto’s weggetrokken uit het dorp. 

“Het moet overigens geen rechte weg worden zoals de Wakkerendijk. We willen niet dat mensen erover gaan scheuren”, merkt de wethouder er nog bij op. 

8 miljoen euro

Aan deze wens, waar Eemnes nog behoorlijk voor moet lobbyen bij bijvoorbeeld de provincie Utrecht, hangt een kostenplaatje van 8 miljoen euro. “Dat hebben wij zelf niet in onze zak zitten”, aldus Reijn.

Wel is de gemeente zo slim geweest om een deel van het benodigde geld op te nemen in de grondexploitatie van de Zuidpolder-Zuid. Grondexploitatie is de begroting een ruimtelijk ontwikkelingsplan. Hierin zijn grondkosten en -opbrengsten opgenomen.

Nieuwe voorzieningen

Maar met een weg van de Zuidpolder naar de A1 kom je er niet alleen. Inwoners maken ook gebruik van de aanwezige voorzieningen in het dorp, zoals een school, een huisarts of een supermarkt. Daarom is het belangrijk dat Eemnes op dat gebied het een en ander realiseert in de nieuwbouwwijk. Anders gaat er dagelijks nog steeds veel verkeer bijvoorbeeld over de Laarderweg.

Volgens Reijn is het de bedoeling dat er op den duur enkele kleinschalige voorzieningen komen in de nieuwe wijk om zo de rest van het dorp te ontlasten. Hij noemt onder meer als ideeën een supermarkt met een to-go-concept, een buitenschoolse opvang en eerstelijnszorg.

Lees ook