Ov-gebruikers in Laren maken zich flinke zorgen over het verdwijnen van een aantal buslijnen. Vanaf zondag 11 december gaat in 't Gooi de dienstregeling van vervoerder Transdev op de schop en dat zou ten koste gaan van de bereikbaarheid van het Brinkdorp.
Vanuit de onlangs geïnstalleerde jongerenraad van Laren klinken bezorgde geluiden over de nieuwe dienstregeling van Transdev. Emmanuel Lucas en Louise Babel zijn twee jongerenraadsleden en kaartten dit aan bij verkeerswethouder Frits Westerkamp. "Wij maken ons zorgen over de bereikbaarheid van Laren naar Amsterdam", vertelt Lucas.
Zo verdwijnt Lijn 107 en gaat Lijn 109 op de schop. "Veel OV-gebruikers pakken vanuit Laren de lijn 109 om daarna over te stappen richting Amsterdam." Deze lijn gaat minder rijden: namelijk een keer per uur, alleen tijdens de spits in Hilversum rijdt die 2 keer. Dit moet gecompenseerd worden met het alternatief: het HOV-busstation tussen Laren en Eemnes. "Maar die komt vanwege stikstofmaatregelen en het station komt aan de rand van Laren. Dus die betere bereikbaarheid door de HOV-lijn is nog lang niet gerealiseerd", legt het jongerenraadslid uit.
Wat betreft de realisatiedatum van het busstation verwijst de vervoerder naar de provincie. "Wij hebben hier als vervoerder alleen op te schakelen. Volgens onze laatste informatie gaat naar verwachting de schop in het voorjaar van 2023 de grond in. Het gehele project moet in het najaar van 2024 klaar zijn", zo laat Transdev weten. "Of het project dan helemaal klaar is hangt vooral af van de uitspraak van de Raad van State over de bouwvrijstelling van de stikstofuitstoot."
Moeilijke overstap
Daarnaast moet je in de nieuwe dienstregeling tijdens de randuren zowel op de heen- als terugweg overstappen en 20 minuten wachten op een winderig busstation. Dat deze reis in de randuren moeilijker gaat worden 'hangt af van de wijze waarop je van en naar Amsterdam wil reizen', reageert Transdev.
De overstap op de R-netlijnen naar Amsterdam wordt inderdaad minder gemakkelijk, maar volgens de vervoerder wordt er gelijktijdig extra geinvesteerd in nieuwe R-netverbindingen en hogere frequenties vanaf P+R Crailo. "Wanneer je met de fiets naar halte P+R Crailo gaat, wordt het per 11 december juist makkelijker om van en naar Amsterdam te reizen."
Minder reizigers
De reden voor het opzetten van een nieuwe dienstregeling heeft volgens Transdev te maken met het aantal reizigers op de streeklijnen in de regio. De vervoerder ziet dit namelijk al jaren afnemen. "Daarom hebben we besloten meer sneldienstverbindingen aan te bieden", laat een woordvoerder weten. "Deze lijnen hebben minder haltes, een hoge frequentie en gaan niet tot de kern van het de plaatsen maar stoppen aan de rand van der kern."
Na het gesprek tussen de jongerenraadsleden en de wethouder heeft de gemeente vragen gestuurd naar de vervoerder, zo laat Transdev weten. De vervoerder benadrukt dat Laren in combinatie met de fiets en de bus, via P+R Crailo de bereikbaarheid beter gaat worden, maar dat de reiziger dus minder frequent naar de dorpskern zal rijden.
Nieuwe dienstregeling
Vanaf zondag 11 december gaat de nieuwe busdienstregeling van Transdev in 't Gooi in. Een aantal lijnen verdwijnen of gaan op de schop. Zo vervallen Lijn 105: Hilversum Kortenhoef (In Kortenhoef wordt de lijn vervangen door lijn 6), vervalt lijn 107: Blaricum-Bussum-Hilversum (In Hilversum wordt de lijn overgenomen door Lijn 5) en Lijn 109: Hilversum-Eemnes-Bussum gaat 1 keer per uur rijden met spitsritten tussen Hilversum en de Zandheuvelweg.
Kijk hier de volledige nieuwe dienstregeling.