ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Groot bouwobstakel eindelijk aangepakt; Hilversum verlaagt overal de parkeernormen | NH Gooi
  • Regio Hilversum
  • Thema Politiek
  • Vrijdag 17 maart om 16:01 | bijgewerkt: om 16:23 uur
  • Ingmar Meijer

Het bouwen van woningen in Hilversum moet een stuk makkelijker gaan nu de gemeente de parkeernormen verlaagt. Te vaak was de strenge eis een struikelblok voor ontwikkelende partijen. Na jarenlang met lede ogen geconstateerd te hebben dat bouwprojecten niet door konden gaan, gooit Hilversum het parkeerroer om. Dat is goed nieuws voor projectontwikkelaars en woningcorporaties, zo stelt wethouder Bart Heller. 

Diependaalselaan in Hilversum, drfukke en belangrijke verkeersader
Diependaalselaan in Hilversum, drfukke en belangrijke verkeersader Archieffoto

Net zoals in de rest van het land kampt ook Hilversum met een chronisch gebrek aan woningen. De woningnood is enorm, zo merkt de wethouder op. In de afgelopen jaren heeft hij te vaak gezien dat woningbouwplannen stuk liepen op het aantal verplicht te realiseren parkeerplaatsen bij een bouwproject. 

Heller zegt dat de parkeernorm eigenlijk bij alle ruimtelijke plannen een issue is. Parkeerplaatsen op eigen terrein realiseren, is lastig. Zeker omdat de ruimte in Hilversum om huizen te kunnen bouwen beperkt is. Bijna altijd moeten er woningen komen op een locatie waar al huizen of panden staan. Bij het zogeheten verdichten of inbreiden is de parkeereis daarom vaak een dealbreaker. 

Showstopper

Het probleem is sowieso dat de parkeerplekken een flinke kostenpost is voor de ontwikkelende partij. Helemaal als er ondergrondse parkeerplaatsen komen. Dat is haast onbetaalbaar. "We zien dat binnen de gemeentegrenzen de ruimte voor die parkeerplaatsen er niet is. Dan is het een showstopper", legt Heller uit. 

Dus was het de hoogste tijd voor het college van burgemeester en wethouders de parkeernormen eens goed tegen het licht te houden. Dat is drie jaar geleden al eens gebeurd. Toen heeft Hilversum besloten de parkeernorm te verlagen rondom de drie stations, waar de gemeente zelf veel woningbouwplannen heeft. De 2023-regels gelden voor heel Hilversum en voor nieuwe plannen. Hoeveel nieuwe woningen dit nu gaat opleveren, is voor Heller een vraagteken. 

Heller is ervan overtuigd dat corporaties en ontwikkelaars heel tevreden zullen zijn met de versoepeling van de regels. Dat gaat zeker verschil maken zowel bij grote projecten als het stationsgebied als bij kleinere ontwikkelingen zoals in het centrum, de Gijsbrecht van  Amstelstraat en de Havenstraat. 

Hierdoor moet wonen boven winkels, waar ze in Hilversum al zo'n kwart eeuw over praten, echt makkelijker worden. Dat geldt ook voor het ombouwen van een winkel naar een woning, waar op de Havenstraat bijvoorbeeld al concrete ideeën voor zijn. Doordat de norm naar beneden wordt geschroefd, moeten deze gewenste ontwikkelingen veel vlotter gaan. 

Ruim 16.000 euro

Daar komt nog eens bij dat ontwikkelaars en woningcorporaties bij kleine ontwikkelingen binnen de buitenring ook de portemonnee kunnen trekken en de parkeernorm kunnen afkopen. Per parkeerplaats kost dat 16.674,25 euro. Dit geld komt terecht in het mobiliteitsfonds; het gemeentelijke potje waar Hilversum de mobiliteit in brede zin mee verbetert. 

Een belangrijke voorwaarde is wel dat de nieuwe parkeernormen niet mogen zorgen voor meer parkeerdruk in straten en wijken. Hilversum denkt dat te kunnen ondervangen door te eisen dat ontwikkelaars en corporaties parkeerplaatsen moeten realiseren op eigen terrein. "Het parkeren mag niet op de openbare ruimte worden afgewenteld. We willen niet het paard van Troje binnenhalen", aldus Heller. 

Dichtslibben

Het kan bij een ontwikkeling ook heel goed zijn dat de nieuwe bewoners niet hoeven te rekenen op een parkeervergunning op straat of een bezoekersregeling. Hilversum wil sowieso het autogebruik temperen, voordat het wegennet in het dorp echt dichtslibt. Daarom stimuleert de gemeente in het beleid ook veel meer het gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit, zoals elektrische deelauto's en -scooters. 

Het college is bezig met nieuw parkeerbeleid met daarin onder meer het voorstel om betaald of vergunningsparkeren in te voeren in de hele binnenring. Daar moet de gemeenteraad nog voor deze zomer een klap op geven. De nieuwe parkeernormen zijn naar voren gehaald, juist omdat de roep om nieuwe woningen zo groot is. Volgende maand leggen B&W de Nota Parkeernormen 2023, zoals het stuk officieel heet, voor aan de commissie. Zij komt dan met een advies aan het college. 

Kennismaken?

Wil je radio, tv of podcasts maken, techniek leren of je marketingskills inzetten? Meld je aan en we nemen persoonlijk contact met je op voor een kennismaking!

Bekijk vacatures

  Beelden uit 't Gooi

Meer beelden

Jouw foto hier? Mail naar beelden@nhgooi.nl!

  Nu op NH Gooi Radio

Daarna:
  • ONAIRWIN | Vandaag om 19:00.
  • Erwin Bakker. Volg ons op Instagram @onairwin
  • Muziek & Informatie | Vandaag om 21:00.
  • Non-stop muziekmix en regionieuws
Net gemist?

All Inclusive

Gisteren om 20:00.

Terugluisteren