ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Code rood in de Gooi en Vechtstreek vanwege extreme hitte | NH Gooi

Code rood in de Gooi en Vechtstreek vanwege extreme hitte

  • Vandaag om 17:03
  • Bart Koomen (NH Gooi)
Koeien koelen af in het water
Koeien koelen af in het water NH Gooi
REGIO - Het KNMI kondigde voor vrijdag in de regio code rood af. De temperaturen stijgen naar uitzonderlijke hoogtes en het kwik kan lokaal oplopen tot bijna 40 graden. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat het KNMI code rood heeft uitgeroepen vanwege de hitte.
Hoewel het landelijke hitterecord uit juli 2019 (40,7 graden) naar verwachting niet wordt overtroffen, zorgt de combinatie van extreme warmte en hoge zonkracht voor een risicovolle situatie. Sinds er gemeten wordt, is een temperatuur van rond de 40 graden in ons land uiterst zeldzaam.
Het officiële advies luidt om binnen te blijven, maar NH Gooi ging desondanks de straat op. In Hilversum en Ankeveen keken we hoe inwoners omgaan met deze extreme warmte.
Bekijk hier onze videoreportage:

Drink voldoende 

Vanwege het weeralarm adviseren het RIVM en de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek inwoners dringend om de koelte op te zoeken, zware inspanningen te vermijden en voldoende te drinken.
Ook de brandweer is extra alert: door de aanhoudende droogte is het risico op natuurbranden op de Gooise heidegebieden zeer groot.

Genoeg water

Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht zegt het water goed in de gaten te houden. Het laat weten zich geen zorgen te maken over de hoeveelheid water en de kwaliteit van het water. Alleen op officiële zwemplekken controleert het Waterschap de waterkwaliteit. Het raadt daarom aan niet te gaan zwemmen in vies water.