ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Hilversumse restaurants hebben last van valse bestellingen: "Tot wel tien per dag" | NH Gooi

Hilversumse restaurants hebben last van valse bestellingen: "Tot wel tien per dag"

  • Regio Hilversum
  • Zondag 17 september 2023 om 10:00 | bijgewerkt: maandag 18 september 2023 om 13:03 uur
  • Petra de Beij & Noor van Scherpenzeel

Verschillende horecaondernemingen in Hilversum hebben last van valse bestellingen. Telefonisch of via bezorgingssites wordt eten op iemands adres besteld, die daar helemaal niet om heeft gevraagd. Het is een nieuwe vorm van treiteren, die ook vervelende gevolgen kan hebben voor ondernemers. 

Pizzabezorger
Pizzabezorger|Adobe Stock

"Sommige periodes krijgen we tussen de zeven en tien valse bestellingen per dag", zegt de eigenaar van Cafetaria Noord in Hilversum, terwijl hij druk aan het frituren is. "Kijk, financieel ondervinden we er geen grote problemen van. We hebben hier normaal gesproken zo'n 60 bestellingen per dag. Maar het kost je wel veel werk, met name omdat die bestellingen vaak heel groot zijn, en dat is gewoon heel vervelend."

Veel van die valse bestellingen werden naar het huis van de Hilversumse YouTuber Bradley van Dijk gestuurd. Jarenlang werd hij achternagezeten door een groep internetpesters. Hij, maar ook zijn familie, vrienden en buren kregen regelmatig een bezorger aan de deur.

Sinds meerdere mannen uit die groep zijn opgepakt, lijkt de rust aan het adres van Bradley en zijn familie enigszins wedergekeerd. Maar het 'voor de grap' een bestelling laten afleveren op een ander adres, lijkt nog steeds een trend.

NH sprak met meerdere medewerkers van Hilversumse snackbars, cafetaria en restaurants. Allemaal hebben ze wel eens, in meer of mindere mate, last gehad van het fenomeen.

"Het zijn hele zieke mensen die dat doen"
Eigenaar Lorenza

Zo ook Lorenza, een Italiaans restaurant op de hoek van de Langestraat. De eigenaar windt zich op over de kwestie. "Het zijn hele zieke mensen die dat doen", zegt hij. "Mensen vinden het blijkbaar leuk om anderen lastig te vallen. Belachelijk."

Lorenza heeft met vlagen last van valse bestellingen. Soms twee of drie keer per avond, soms maanden niks. Ze hebben hier nooit aangifte tegen gedaan. Dat heeft volgens de eigenaar dat 'toch geen zin'. Wel proberen ze het probleem nu te voorkomen door de klanten die online bestellingen doen te bellen. "Dan kijken we of het nummer klopt en of alles verder goed zit."

Zwarte lijst

Ook restaurant SU heeft inmiddels actie ondernomen. Zo nemen ze daar vanaf deze maand geen telefonische bestellingen meer aan, 'alleen nog van bekenden'. Een medewerker van SU laat weten dat ze het met name vervelend vindt voor de koks, die erg hard werken om snel het eten te bereiden.

De medewerker: "We hebben geen echte financiële schade hierdoor. Het gaat over het algemeen goed in ons restaurant. Maar het is toch zonde. Van het eten, maar ook van al het werk." 

Ze houden alle adressen waar valse bestellingen op zijn gedaan bij. Deze komen op een zwarte lijst. "Als iemand die op dat adres woont toch wat van ons wil hebben, moeten ze contact opzoeken met ons. Anders bezorgen we daar niet meer."

Niet meer contant betalen

Ook Cafetaria Noord heeft sinds kort maatregelen genomen. Zij hebben op bezorgingssites zoals Thuisbezorgd.nl de optie 'contant betalen' uitgezet. Met die optie kunnen mensen bestellingen aan de deur afrekenen. Door die functie uit te zetten, hoeven ze zich geen zorgen meer te maken dat niet wordt betaald. 

De eigenaar van Cafetaria Noord laat weten: "Dat helpt wel heel erg, ja. We hebben er nu een stuk minder last van. Maar mensen moeten zich gewoon beseffen dat het geen leuke grap is. Voor de mensen aan de deur niet en voor ons (horecaondernemers) niet."