ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Huizen komt met 'dramaserie' om overlast rond de jaarwisseling aan te pakken | NH Gooi

Huizen komt met 'dramaserie' om overlast rond de jaarwisseling aan te pakken

  • Donderdag 14 december 2023 om 11:00 | bijgewerkt: vrijdag 15 december 2023 om 10:52 uur
  • Daan Bakker

Huizen heeft een eigen videoserie gemaakt om jongeren bewust te maken van de overlast die ze veroorzaken met vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Het is een vierdelige serie op social media. Het is niet de bedoeling om de jongeren slecht weg te zetten, maar juist om ze te inspireren.

Gemeente Huizen & On Social

Huizen heeft, net als elk dorp, rond de jaarwisseling vaak last van overlast. De gemeente gaat proberen hier wat aan te doen. Door het maken van een vierdelige videoserie probeert de gemeente jongeren te bereiken en bewust te maken over vuurwerkoverlast.

Voorheen werden er voorlichtingen gegeven door Bureau Halt. Dit jaar wil de gemeente jongeren rond de jaarwisseling op een andere manier bereiken. “Dit doe je op de plekken waar zij het meest actief zijn”, vertelt gemeente Huizen. “Dit is onder andere op sociale media." 

“We willen vooral de aandacht vestigen op het gedrag dat we juist wél willen zien tijdens de jaarwisseling"
Gemeente Huizen

Met deze video’s wil de gemeente vooral de doelgroep tien tot zestien jaar aanspreken. “We willen vooral de aandacht vestigen op het gedrag dat we juist wél willen zien tijdens de jaarwisseling." De gemeente wil de jongeren ook bewust maken van de gevaren, strafbaarheid en overlast van vuurwerk.

Vandalisme

De eerste video staat al online en de komende weken zullen de andere drie video’s online komen. Hierin zullen onderwerpen als vandalisme, overlast, letsel en schade besproken worden. De laatste video in de reeks zal in het teken staan van hoe de jongeren zich op een positieve manier kunnen inzetten.

De video's zijn geproduceerd door reclamebedrijf On Social. Een groep met jonge mensen die campagne video's maken voor bedrijven. Eigenaar en creatief verantwoordelijke van het bedrijf, Aldwin van Pareren, vond het een leuk uitdaging om met de gemeente te werken. 

Creatief brein

“⁠Het is fantastisch om samen met de gemeente dit project op te pakken. Bij partijen als de gemeente zie je vaak een uitdaging om je creatieve brein los te laten op zo een project, maar de gemeente Huizen heeft ons het volledige vertrouwen gegeven waardoor we met deze campagne écht op een juiste manier de jongeren doelgroep kunnen bereiken.”, aldus Van Pareren.

Of de campagne succesvol is zal blijken na de jaarwisseling. Maar de gemeente Huizen heeft vertrouwen dat het de jongeren zal bereiken.