Laren wil aan de slag om het verkeersprobleem in het dorp aan te pakken. Daarvoor liggen er meerdere ideeën op tafel zoals het tegengaan van sluipverkeer door vrachtwagens, het centrum autoluw maken en de Naarderstraat inrichten als auto te gaststraat. Er zijn al langer klachten van Laarders over het drukke verkeer door hun dorp.
Laren heeft een flinke kluif aan het oplossen van de verkeersproblemen. Eén van de grootste klachten is het sluipende vrachtverkeer. Diverse trucks gaan kruipdoor, sluipdoor naar de plek waar zij moeten laden en lossen. Dat zorgt voor gevaarlijk en onwenselijke verkeerssituaties, maar zorgt bijvoorbeeld ook voor verzakkingen van de weg. Denk daarbij aan het Mauvezand.
Slimmer dan Google
Veel chauffeurs, die niet de officiële routes kennen voor het zware verkeer, rijden op hun navigatie. “We moeten dus slimmer zijn dan Google”, zegt wethouder Flip de Groot. Dat is nog niet zo simpel. Maar misschien dat een betere bewegwijzering vanaf de afslagen van de A1 en A27 al wat helpt.
Wethouder De Groot werkt samen met collega-wethouder Jan van Midden aan een nieuwe 'verkeersvisie'. Met dat plan moeten meerdere verkeersproblemen worden aangepakt.
Als het gaat om het vrachtverkeer spelen de twee wethouders bijvoorbeeld ook met het idee om hubs te maken. Dat zijn plekken aan de rand van het dorp waar de vrachtwagens hun spullen kunnen overhevelen in kleinere, elektrische wagens die de winkels dan gaan bevoorraden. Nadeel hiervan is dat je toch meerdere wagens naar het centrum stuurt.
"Autoluw is iets anders dan autoloos"
En juist dat centrum moet minder aantrekkelijk worden om met de auto daar naartoe te gaan. Daar is het al erg druk, vooral in de weekenden. Dat is een veelgehoorde klacht van inwoners en ondernemers. Daar komt bij veel automobilisten door Laren rijden, terwijl hun eindbestemming daar niet is. Ze gebruiken de gemeente als doorgaande route in plaats van er te gaan winkelen of een museum te bezoeken.
Aantrekkelijk verblijfsgebied
Al met al willen De Groot en Van Midden het dorpshart autoluw maken. “Dat is iets anders dan autoloos”, benadrukt De Groot. Volgens hem is het wel vaak zo hoe mensen de term autoluw opvatten. Maar het betekent gewoon minder auto’s die kant op krijgen. "Het centrum willen we als verblijfsgebied aantrekkelijker maken”, is de toevoeging.
En is het een goede idee om de Naarderstraat anders in te gaan richten? De wethouders denken bijvoorbeeld aan de constructie van auto's te gast. Dat is een straat waar fietsers voorrang hebben en de auto’s een lage snelheid moeten hanteren.
Alle toegangswegen
Sowieso wil Van Midden de Naarderstraat nog binnen deze 'regeerperiode' aanpakken. Deze weg heeft dringend onderhoud nodig. Als dat lukt dan zijn alle drie de toegangswegen van Laren – Hilversumseweg, Eemnesserweg en Naarderstraat – in dezelfde periode onder handen genomen.
Begin volgend jaar moet het verkeersplan klaar zijn. Dan is het aan de politiek om spijkers met koppen te slaan en duidelijke verkeerskeuzes te maken.
Lees ook
-
Buurtbewoners halen tientallen handtekeningen op om parkeerdrukte Laren aan te pakken
Woensdag 17 januari om 09:00 -
Einde aan vele langparkeerders? Blauwe zone moet parkeerproblemen rond Singer Laren oplossen
Maandag 22 mei 2023 om 12:03