Hilversummers Meijndert en Henk trekken ten strijde tegen hoog water: ze springen in de bres voor gedupeerden uit Hilversum-Oost die last hebben van natte kelders en hopen er voor te zorgen dat huurders minder huur hoeven te betalen tot de problemen zijn opgelost. Ze vinden namelijk dat woningcorporaties veel te weinig doen. "Wil je een pomp, of wil je 300 euro minder huur betalen?", klinkt het nu.
In de gezellige drukte van wijkcentrum De Geus zitten vrijwilligers Meijndert Ruitenberg en Henk Scheffer elke donderdagmiddag klaar om gedupeerde huurders gratis te helpen.
Sinds het najaar van vorig jaar lopen veel kelders en kruipruimtes van inwoners van Hilversum-Oost namelijk vol met water. Het grondwater staat ongekend hoog en loopt te langzaam weg. Gedupeerden moesten zelf aan de slag met pompen en schimmelreinigers en sommigen hebben geprobeerd hun kelder waterdicht te maken.
Hoewel de problematiek in het voorjaar wat is gaan liggen, is de verwachting dat het de aankomende tijd weer de kop op zal steken. De afgelopen maanden zijn er door de gemeente al twee informatiebijeenkomsten georganiseerd en hebben de gedupeerden zich verenigd.
'Huurders worden vergeten'
Maar vanuit de verhuurders is het opvallend stil, merken Meijndert en Henk op. Onder hun huurders zijn ook gedupeerden die geholpen moeten worden. En daar schieten met name de woningbouwcorporaties volgens het duo in tekort. "Dat huisjesmelkers en andere particuliere verhuurders zich stil houden, valt nog enigszins te begrijpen. Maar dat de corporaties, die toch een maatschappelijke opdracht hebben op het gebied van de volkshuisvesting, niets doen, is niet in de haak", stelt Henk.
"Hun huurders worden vergeten en het gaat erom dat zij weten dat er meer kan dan alleen het geven van een pompje. Ze hoeven alleen maar donderdagmiddag binnen te lopen bij De Geus."
Huurcommissie
Het duo helpt ze dan zo nodig met het inschakelen van de Huurcommissie. Via deze landelijk geschillencommissie kunnen huurders hun recht halen als ze vinden dat hun problemen niet goed worden opgelost door hun woningbouwcorporatie. Ook voor mensen die na een jaar nog steeds kampen met ondergelopen en beschimmelde kelders kunnen dat bij de commissie aankaarten.
In Nederland zijn er in tientallen vergelijkbare gevallen uitspraken door de Huurcommissie gedaan, waarbij na zogenoemde gebreken een huurkorting is toegekend. Maar in Hilversum komen deze uitspraken zelden voor. "Omdat de huurders hier niet van op de hoogte worden gesteld", is de verklaring van het duo. "Huurders moeten weten dat dit mogelijk is."
Huurkorting van 40 procent
De Huurcommissie laat weten dat de huurder eerst moet aankloppen bij de woningbouwcorporatie om de overlast aan te kaarten. Als zes weken na het aangeven de problemen in de ogen van de huurder nog niet zijn opgelost, kan die naar de Huurcommissie stappen. Dan sturen zij een deskundige langs om de schade op te nemen, waarna de commissie een uitspraak kan doen. "Daarbij komt dat de problematiek in Hilversum al een jaar speelt, dus die zes weken is eigenlijk niet meer van toepassing", voegt Henk toe.
Inmiddels is er één uitspraak van de Huurcommissie in Hilversum geweest die ging over een ondergelopen kelder. Hierbij heeft de huurder een huurkorting van veertig procent toegekend. In de ogen van Meijndert en Henk is dit een typisch voorbeeld van wat er mogelijk is als de huurders op hun rechten worden gewezen en leren hoe ze hier gebruik van kunnen maken. Daar willen ze ook andere gedupeerde huurders bij helpen.
Reactie woningbouwcorporaties
De drie woningbouwcorporaties die actief zijn in 't Gooi zijn G&O, Dudok Wonen en de Alliantie. Zij komen met een gezamenlijke reactie op vragen van NH.
Ze stellen dat ze wel degelijk stappen ondernemen en hun 'uiterste best doen' om hun huurders te helpen. "Corporaties trekken op dit moment zoveel mogelijk samen op en bieden tegelijkertijd maatwerk en een eigen aanpak. Soms worden huurders bijgestaan in het leegpompen van kelder. Soms zijn vertegenwoordigers van de corporaties betrokken tijdens bewonersavonden of in de gesprekken met stakeholders."
"Voor structurele oplossingen zijn we in gesprek met de gemeenten en waterschappen, omdat dit probleem een bredere aanpak vereist dan wij als woningcorporaties alleen kunnen bieden."
"Tot het zover is informeren wij onze huurders actief over wat zij zelf kunnen doen bij wateroverlast. Zo hebben we onder andere brieven verstuurd, informatie geplaatst op onze websites en informatie gedeeld via bewonersbladen en nieuwsbrieven. Daarnaast geven we advies over technische maatregelen, zoals het aanbrengen van terugslagkleppen in afvoeren of het toepassen van waterdichte afdichtingen."
Lees ook
-
Grondwaterexpert slaat alarm: dit jaar weer veel wateroverlast
Zondag 22 september om 05:00 -
Hilversummers vechten tegen wateroverlast: bewoners verenigen zich om vuist te maken
Dinsdag 11 juni om 09:56 -
Wateroverlast in Hilversum Oost blijft gemeente en inwoners parten spelen
Donderdag 29 februari om 15:27 -
Wateroverlast in Hilversum-Oost houdt aan, maar gemeente onderneemt geen actie
Zondag 18 februari om 09:20 -
Hilversumse Gerrit pompt al maanden z'n kelder leeg en heeft duizenden euro's schade
Maandag 15 januari om 16:00