Zorgmedewerkers van een van de vier organisaties aan het werk in de wijk.
Foto: HilverZorg
HILVERSUM – Na het faillissement van thuiszorgorganisatie Royal Care eind mei was er onrust onder cliënten in Hilversum en omgeving. Die onzekerheid is inmiddels voorbij: vier regionale zorginstellingen hebben de wijkzorg en huishoudelijke hulp overgenomen.
De organisaties Amaris, Inovum, HilverZorg en Vivium hebben gezamenlijk alle 27 cliënten van Royal Care ondergebracht. “De wijkverpleegkundigen hebben deze cliënten gesproken, bepaalt wat de zorgbehoefte is en hen daarna in de dagelijkse routes opgenomen”, vertelt Martijn Hulst, senior communicatieadviseur bij Stichting HilverZorg.
Ook de huishoudelijke hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is volgens hem overgenomen: “Op alle fronten is continuïteit van zorg geboden.”
Overgang zonder wachttijden
Volgens HilverZorg is er bewust gekozen voor een gezamenlijke aanpak om verstoring van de zorgverlening te voorkomen. “Door juist deze overname met de vier samenwerkende zorgorganisaties te doen, waren er geen knelpunten in personeelstekort en ook geen wachttijden”, zegt Hulst.
De overgang naar de nieuwe aanbieders verliep volgens hem 'vlekkeloos'. “We hebben geen signalen ontvangen dat cliënten moeite hadden met de overstap”, laat hij weten.
Beperkte interesse vanuit personeel
Ook met medewerkers van Royal Care is gesproken. Zij kregen de mogelijkheid om over te stappen naar een van de vier organisaties, maar niet iedereen ging daarop in. “Er was beperkte interesse om over te stappen. Waar deze medewerkers nu werken, weten we niet”, aldus Hulst.