Een voorbeeld van een zonneveld
Foto: Pixabay
HILVERSUM - Op het vliegveld Hilversum moet een zonnepark van 1,2 hectare komen. Een zonneveld bij Schiphol moest onlangs verdwijnen en terug worden geplaatst met speciale folie omdat bij een bepaalde stand van de zon de panelen een reflectie veroorzaakten. Die schittering brengt de veiligheid voor de landende vliegtuigen in gevaar.
Initiatiefnemer Energiecoöperatie HilverZon zegt dat het veld geen belemmeringen of risico's ("tot een minimum beperkt") gaat opleveren voor zweefvliegtuigen. Er komen speciale panelen (zogeheten ‘deep textured glass’ panelen) die meer zonlicht absorberen en minder weerkaatsen.
"Aandachtspunt is wel dat de zonnepanelen op een veilige afstand van de start- en landingsbanen geplaatst worden. Dit heeft niet te maken met eventuele schittering (die nihil is), maar met de kans op het doorschieten of te vroeg landen van vliegtuigen", schrijven zij in de aanvraag. Aanbevolen wordt om van een afstand van 150 m uit te gaan.
Geen regelgeving
Er is geen regelgeving waaraan een gemeente kan toetsen of zonnepanelen voor gevaarlijke situaties zorgen voor de luchtvaart. Er is Europese wetgeving in de maak, maar die wordt niet voor 2029 verwacht.
Het zonnepark moet op een strook grond (circa 220 m lang en 48 m breed) aan de noordwestzijde van vliegveld komen. Hier passen tussen de vijfhonderd en tweeduizend panelen. Ongeveer 150 huishoudens kunnen door de energiecoöperatie van duurzame stroom worden voorzien.
Het zonnepark draagt volgens HilverZon ook bij aan de verduurzaming van het vliegveld zelf. Stichting Vliegveld Hilversum (SVH) wil onder meer elektrische laadpalen voor fietsen, auto's en vliegtuigen gaan plaatsen. "Dit stimuleert het elektrisch vliegen, wat op termijn tot schonere en stillere vluchten kan leiden."
Het college van burgemeester en wethouders gaf akkoord op het plan. De gemeenteraad beslist hier vanavond over.