Tijdens de workshops leren leerlingen en docenten over mediawijsheid.
Foto: Beeld & Geluid
HILVERSUM – Ruim duizend Hilversumse brugklassers leerden afgelopen jaar bewuster omgaan met media. Beeld & Geluid en de gemeente Hilversum verlengen hun samenwerking om leerlingen mediawijzer te maken. Nieuw dit jaar is dat ook docenten een training mediawijsheid krijgen.
In schooljaar 2024-2025 deden 42 brugklassen van zeven Hilversumse scholen mee, waaronder het Gemeentelijk Gymnasium, Hilfertsheem College, A. Roland Holst College en Alberdingk Thijm College. In totaal volgden 1.031 leerlingen interactieve lessen over onder andere nepnieuws, filterbubbels, online invloed en digitale identiteit. Workshops als #InfluenceMe, Fake News en Baas in eigen Bubbel maakten jongeren bewust van hun eigen rol online.
Training ook voor docenten
Nieuw dit jaar is dat ook docenten een training kunnen volgen. Zij leren hoe media, journalistiek en algoritmes onze kijk op de wereld beïnvloeden en hoe ze het archief van Beeld & Geluid kunnen gebruiken in de klas.
“Zo versterken we niet alleen de digitale vaardigheden van leerlingen, maar ook die van hun begeleiders in de klas”, zegt wethouder Gerben van Voorden (Jeugd & Onderwijs) in het persbericht. Hij hoopt dat er over vijf jaar een hele generatie jongeren is die beter begrijpt hoe de online wereld ons kan beïnvloeden.
Toekomstplan
Femke de Wild, productmanager onderwijs bij Beeld & Geluid, noemt het een ‘geweldige stap’ dat docenten nu een training kunnen volgen. “Daarnaast zijn we aan het onderzoeken hoe we ook ouders kunnen betrekken bij het leren over en met media”, zegt ze.
Steun van gemeente
Dankzij gemeentelijke steun kan Beeld & Geluid ook dit jaar weer brugklassen ontvangen. De eerste workshops zijn inmiddels ingepland. Scholen die mee willen doen, kunnen zich aanmelden via educatie@beeldengeluid.nl.
De samenwerking tussen de gemeente en Beeld & Geluid is bedoeld om leerlingen en docenten te helpen kritisch en veilig met media om te gaan. Dit is een belangrijke vaardigheid in een tijd waarin jongeren dagelijks worden beïnvloed door algoritmes en beelden.