Inwoners van Aalsmeer, Uithoorn, De Kwakel en Hilversum hebben in 2023 opvallend vaker over vliegtuiglawaai geklaagd dan in 2022. Dat blijkt uit de jaarrapportage van Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS), dat de meldingen analyseert. De emoties bij de melders lopen volgens medewerkers van BAS vaak zo hoog op, dat ze dreigementen uiten.
Het totaal aantal meldingen is gestegen met 7 procent, terwijl het aantal vluchten met 8 procent is toegenomen. De toename van het aantal klachten in specifiek Aalsmeer, Uithoorn, De Kwakel, Kudelstaart maar ook Hilversum, komt volgens BAS door intensiever gebruik van de Aalsmeerbaan.
Zo was de Aalsmeerbaan meer beschikbaar dan het jaar ervoor vanwege groot onderhoud in 2022, waardoor het contrast voor omwonenden groter werd. Ook werd de baan vaker gebruikt door slechte weersomstandigheden en zijn er andere vliegroutes door de oorlog in Oekraïne. In Kudelstaart nam het aantal meldingen zelfs met 122 procent toe.
Maar uit een rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport bleek dat Uithoorn vorig jaar daadwerkelijk 'teveel' vliegherrie voor zijn kiezen heeft gekregen. De geluidsnormen zijn overschreden bij handhavingspunt 25 met 19%. Toch is de geluidsbelasting in zijn totaliteit rondom Schiphol juist minder geworden (-6 procent sinds 2018) door de inzet van stillere vliegtuigen, blijkt uit een recent rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
85 veelmelders
Mensen die méér dan 500 meldingen per jaar doen bij BAS, zogeheten veelmelders, worden niet meegenomen in de analyse omdat dit een vertekend beeld geeft. Het gaat, net als vorig jaar, om 85 personen. Ze zijn goed voor 43 procent van de klachten. De andere klachten komen van ruim tienduizend andere omwonenden.
"Iemand zei: ik kom naar Schiphol en ga vliegtuigen uit de lucht schieten"
De klachten kunnen bij BAS worden gemeld via de website, maar ook wordt er veel gebeld. "Er is een vast clubje mensen dat bij ons aan de telefoon hangt", vertelt manager Vanessa de Boer van BAS. Ze komen overal vandaan en de emoties lopen wel eens hoog op.
Dreigementen
Vaak genoeg biedt medewerker Ed een luisterend oor als er een omwonende belt die overstuur is. "Het is geen callcenterwerk, er komt veel empathie bij kijken", vertelt hij. "Mensen pakken de telefoon omdat ze ergens hun ei kwijt moeten. Ze zijn gefrustreerd omdat ondanks hun klachten de overlast blijft."
Ook is er sprake van dreigementen. "Mensen die zeggen 'ik kom naar Schiphol en ga vliegtuigen uit de lucht schieten'. Een enkeling neem je wat serieuzer. 'Ik ga met een laserlicht vliegtuigen beschijnen'. Dat moeten we melden bij de Marechaussee en die moet daar iets mee doen", vertelt Ed.
Het kan ook persoonlijk worden, vertelt Vanessa. "Je moet dood, dat soort dingen", vertelt de manager wat luchtig. Ze vertelt dat ze goed om kunnen gaan met dit soort situaties, al is het natuurlijk niet prettig.
"Wij kunnen bij BAS niet de problemen oplossen, we zijn geen beleidsmakers. Maar als we toch een beetje het verdriet en de pijn wat weg kunnen nemen door analyses te maken en dit te signaleren, en dit door te spelen naar Schiphol, Luchtverkeersleiding of het ministerie, dan hopen we dat het goede input is", aldus De Boer.
Verbinding
Momenteel is BAS op zoek naar omwonenden die lid willen worden van de BAS-klankbordgroep. Deze groep zal meedenken over de informatievoorziening en communicatie van BAS. Op verzoek van omwonenden is er nu een flighttracker beschikbaar, waar ze bijvoorbeeld kunnen zien hoe hoog het vliegtuig boven hun huis vliegt. Het idee is dat het hiermee makkelijker en betrouwbaarder zal worden om specifieke meldingen door te geven.