Nog voor de zomervakantie moet de doorstroming op Larens drukste kruispunt verbeterd zijn. De aannemer is aangenomen en kan aan de slag met een pakket aan maatregelen, waaronder modernere stoplichten. Als het verkeer op en rond de Brink sneller en beter kan doorrijden dan moet dat leiden tot minder sluipverkeer en een veiligere en milieuvriendelijkere situatie.
Zeker op spitsmomenten is het lang wachten in de auto. Het verkeer op het kruispunt hoopt zich op, omdat de doorstroming verre van optimaal is. Met als gevolg dat ongedurige automobilisten, die een file zien staan, een alternatieve route gaan zoeken in de woonstraten om de Brink heen. Dat leidt tot ongewenste en onveilige situaties daar. Daarnaast betekenen de stoplichtfiles nu nog meer uitstoot en meer overlast voor de directe omgeving.
Stopstreep
Eind 2020 waren de te nemen maatregelen al bekend. Het komt neer op nieuwere en meer techniek onder het asfalt en in de verkeerslichten. De oplossing zit 'm onder andere in nieuwe software in de stoplichten. Momenteel 'ziet' de verkeersinstallatie alleen de (brom)fietsers in het vak voor de auto's en de eerste wagen die bij de stopstreep staat. Hoe lang de rij erachter is, is daardoor onbekend.
Ergens in de periode van mei tot en met juli, de exacte klusdata zijn nog niet bepaald, zorgt de aannemer ervoor dat er op en nabij het kruispunt, in de opstelstroken en in de aansluitende wegen meer detectielussen in de grond komen. Daarmee moet stilstand op het kruispunt worden voorkomen.
Lussen
Tevens zorgen deze lussen ervoor dat de met nieuwere software uitgeruste verkeerslichten beter en tijdig inzicht krijgen in het verkeersaanbod, waardoor de boel veel beter zou moeten doorstromen.
Tekst gaat hieronder verder.
Lees ook
-
Laren willen doorstroom verkeer op de Brink rond de zomer verbeterd hebben
Zaterdag 12 december 2020 om 14:42
Deze technische maatregelen hebben ook een gunstig effect op de hulpdiensten en het openbaar vervoer. De huidige software heeft kuren bij toekenning van prioriteiten bij bijvoorbeeld de ambulance. Volgens wethouder Ton Stam betekent het nieuwe materiaal dat de verkeerslichten tijdig kunnen anticiperen op de aankomst van een bus of een voorrangsvoertuig van de brandweer en politie bij een uitruk.
Opkomsttijden
"Daardoor kan het kruispunt van tevoren leegstromen en ontstaat zo min mogelijk hinder bij de uitruk. Hiermee is de kans dat de opkomsttijden van de hulpdiensten gehaald worden veel groter", luidt de uitleg.
Wat straks terugkeert, zijn de opstelstroken voor fietsers, zodat zij een 'voorsprong' houden op het overige verkeer. Wat verandert, is de afstemming van de voetgangersoversteken. Laren wil dat de lichten voor voetgangers tegelijk op groen staan. Dat voorkomt onnodig wachten, zoals nu het geval is.
Op de schop
De Brink moet hiervoor wel op de schop ergens tussen mei en juli. Dat er nog geen concrete afspraken zijn, heeft onder meer te maken met de levertijden van materialen en het aannemen van (onder)aannemers. De gemeente realiseert zich dat de aanpak van het drukste kruispunt van het dorp allesbehalve ideaal is en probeert de hinder voor de weggebruikers en de omgeving zo veel mogelijk te beperken. Daarom komen er hekken, borden, omleidingsroutes en verkeersregelaars. Laren verwacht dat het karwei zo'n twee weken zal duren.
In vergelijking met december 2020 zijn de kosten behoorlijk gestegen. Stam zei toen op de radio tegen NH Gooi Zaterdag dat deze klus, die al zou hebben moeten plaatsvinden voor de zomer van 2021, Laren tussen de 50.000 en 75.000 euro zou kosten. Nu merkt de wethouder in een brief aan de gemeenteraad op dat de rekening ongeveer 105.000 euro is.
Lees ook
-
Plan tegen wateroverlast Brink wordt na ophef nu eerst voorgelegd aan bewoners
Donderdag 29 april 2021 om 12:17 -
College presenteert nieuw Brinkplan: bomen blijven en uiterlijk niet aangetast
Zaterdag 03 april 2021 om 11:42 -
Na een half jaar rust maakt Laren zich weer op voor komst van autospotters
Vrijdag 01 april 2022 om 11:02